תיאור מקרה 12.06.2018

תיאור מקרה: לימפומה שהתחזתה לדלקת בתוספתן

מקרה שהתחיל בכאב בטן ובחום גבוה אובחן כדלקת חריפה בתוספתן, המשיך בניתוח להסרת התוספתן והסתיים בבדיקה היסטופתולוגית שחשפה כי מדובר בלימפומה נדירה

ניתוח כריתת תוספתן. אילוסטרציה

גידול ממאיר של התוספתן הינו אבחנה נדירה אשר מופיע עם סימנים ותסמינים של דלקת חריפה בתוספתן, מאחר ובשני המצבים יש חסימה של חלל המעי.

גבר בן 75, ללא היסטוריה רפואית משמעותית, פנה למרכז לרפואה דחופה עקב כאב בטן ברביע הימני התחתון וחום גבוה (38 מעלות בבית השחי) שנמשכו יום אחד.

הבדיקה הגופנית היתה ללא ממצאים ניכרים פרט לרגישות בבטן התחתונה וללא סימנים ברורים של גירוי צפקי. תנועתיות המעיים (פריסטלטיקה) היתה נמוכה.

בבדיקות מעבדה נמצאו לויקוציטוזיס, נויטרופיליה ורמה גבוהה של CRP. בדיקת אולטראסאונד חשפה נוכחות לולאה קטנה במעיים, באזור המעי העקום (ileum) או המעי העיוור (cecum), עם קירות עבים, ללא תנועות מעי וסביבה נוזל חופשי והיפרמיה (hyperemia) ברקמת השומן המזנטרית הסמוכה. צילום בטן חשף רמות אוויר-נוזל מבודדות, ללא משמעות פתולוגית.

הכאב ממנו סבל המטופל היה עמיד למשככי כאבים. בוצעה כריתת תוספתן בגישה פתוחה (laparotomy) בעקבות אבחנה קלינית של דלקת חריפה בתוספתן. לא ניתן היה לבצע את הניתוח בגישה לפרוסקופית עקב התרחבות ניכרת של המעי. התוספתן נראה מוגדל, מקופל ובעל נמק בקצהו.

לאחר הניתוח לא חלו אירועים חריגים. המטופל קיבל טיפול אנטיביוטי, נוזלים, משככי כאבים, תרופות למניעת בחילות ונוגדי קרישה. ביום החמישי לאחר הניתוח שוחרר המטופל לביתו.

בדיקה היסטופתולוגית מקיפה חשפה כי מדובר בגידול ראשוני של התוספתן מסוג לימפה של תא B גדול.

לימפומה במערכת העיכול היא מחלה נדירה, אשר מייצגת 1%-4% בלבד מכלל הגידולים במערכת העיכול ומופיעה לרוב בקיבה או במעי הדק. לימפומה ראשונית של התוספתן נדירה עוד יותר ומופיעה ב-0.015% מהמקרים של לימפומות במערכת העיכול. קשה לבצע אבחנה נכונה של מחלה זו ללא ניתוח ולכן האבחנה מתבצעת בדרך כלל באמצעות בדיקה היסטופתולוגית.

מקור: 

Int J Surg Case Rep. 2018 May 7;48:30-33. doi: 10.1016/j.ijscr.2018.04.031. [Epub ahead of print]

Primary lymphoma of appendix presenting as acute appendicitis: A case report.

Caristo G1, Griseri G2, Fornaro R3, Langone A4, Franceschi A5, Errigo V6, Ferrari C7, Casaccia M8, Frascio M9, Schirru A10.

נושאים קשורים:  תיאור מקרה,  דלקת בתוספתן,  אפנדציטיס,  לימפומה בתוספתן,  לימפומה במערכת העיכול,  לימפומה של תא B גדול,  גידול סמוי,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו