מחלות לב 26.06.2018

על הקשר בין צריכת ביצים וסיכון קרדיווסקולרי

מחקר זה בדק את הקשר בין צריכת ביצים ומחלות קרדיווסקולריות בקרב כחצי מיליון מבוגרים בסין

ביצים (אילוסטרציה)
ביצים (אילוסטרציה)

ביצים הם מקור משמעותי לכולסטרול בתזונה, אך הן גם מקור איכותי לויטמינים, חלבון, פוספוליפידים וקרוטנואידים. בחיפוש אחר גורמי סיכון ניתנים לשינוי למחלות קרדיווסקולריות, נושא צריכת הביצים נבדק בעבר ולא הניב תוצאות חד משמעיות שקושרות צריכת ביצים לסיכון למחלות אלו. מחקר זה בדק את הקשר בין צריכת ביצים ומחלות קרדיווסקולריות בקרב כחצי מיליון מבוגרים בסין.

כ-460,000 מבוגרים סינים בגילאי 30-79 נכללו במחקר פרוספקטיבי שנערך בשנים 2004-2008. המשתתפים מילאו שאלונים לגבי התזונה שלהם וצריכת הביצים. מידע על מצבם הרפואי נאסף באופן אקטיבי וכן ממאגרי תיעוד רפואי. המשתתפים שללו סרטן, מחלה קרדיווסקולרית או סוכרת. התוצאות כללו תמותה מסיבה קרדיווסקולרית, מחלת לב איסכמית, אירוע כלילי חריף ושבץ מוחי איסכמי או המורגי.

נתונים סטטיסטיים: 13.1% מהמשתתפים דיווחו על צריכה של ביצים מדי יום (בממוצע 0.76 ביצים ליום), ו-9.1% צרכו ביצים לעיתים רחוקות (0.29 ביצים ליום).

הסיכון היחסי לאירוע קרדיווסקולרי כלשהוא היה נמוך יותר בקבוצה שצרכה ביצה מדי יום לעומת אלה שלעיתים נדירות (HR 0.89, רווח בר סמך של 95% 0.87-0.92). הסיכון היחסי לאירוע למחלת לב איסכמית, אירוע כלילי חריף, שבץ המורגי ושבץ איסכמי היה 0.88, 0.86, 0.74 ו-0.9 בהתאמה.

הירידה בסיכון הייתה תלויית-מינון ביחס לכל התוצאות שנבדקו. בקרב מי שצרכו ביצים מדי יום הסיכון לתמותה קרדיווסקולרית היה נמוך ב-18% והסיכון לשבץ המורגי היה נמוך ב-28% לעומת צריכה נמוכה.

סיכום: החוקרים כי סיכמו כי באוכלוסייה הסינית צריכה של ביצה ליום נמצאה קשורה לסיכון נמוך משמעותית למחלות קרדיווסקולריות בהשוואה לצריכה נמוכה.

מקור:

Associations of egg consumption with cardiovascular disease in a cohort study of 0.5 million Chinese adults

Qin C, Lv J, Guo Y, et al. Heart. Published Online First: 21 May 2018.

ערכה: ד״ר נועה גולדשר מינרבי

נושאים קשורים:  מחקרים,  ביצים,  מחלות קרדיווסקולריות,  מחלת לב איסכמית,  אירוע כלילי חריף,  שבץ מוחי
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
אנונימי/ת
26.06.2018, 23:30

ביצים הם מקור חלבון חשוב וטוב שהקהל ידע שאינו גורם למחלת לב