מורפאה 11.07.2018

דלקת מפרקים במטופלים פדיאטריים עם מורפאה (morphea)

מחקר זה נועד לבחון את היחס בין דלקת מפרקים לבין מורפאה בילדים

מורפאה

מורפאה או סקלרודרמה ממוקמת הינה הפרעה דלקתית הגורמת להצטלקות של העור והשכבה התת-עורית. התכווצות המפרקים, כאבי פרקים ופגיעה תפקודית מזוהים כקשורים למורפאה בילדים. הקיום המשותף של דלקת פרקים ומורפאה אינו מתואר היטב בספרות.

מטרת מחקר זה הינה לבחון את היחס בין מורפאה פדיאטרית ודלקת מפרקים תוך התייחסות לממצאים עוריים, שריר-שלד ומעבדתיים וכן לפרוטוקול הטיפול.

לצורך כך, החוקרים ערכו מחקר רטרוספקטיבי שכלל 53 מטופלים עם מורפאה פדיאטרית שבו בוצע ניתוח סטטיסטי של תת סוג המורפאה, מעורבות דלקתית של המפרקים, נוגדנים עצמיים בסרום והתערבות טיפולית.

11 מתוך 53 מטופלים נמצאו כבעלי דלקת רב מפרקית המערבת מפרקים שאינם קשורים לאתר המורפאה העורית. מטופלים אלו היו בעיקר בנות עם תת סוג ליניארי או מוכלל של המורפאה. רמות בסרום של נוגדנים אנטי-גרעיניים היו גבוהות באופן משמעותי יותר במטופלים עם דלקת מפרקים. כל הילדים טופלו עם מתוטרקסט או מדכאי חיסון סיסטמיים אחרים.

מחקר זה הינו מוגבל עקב היותו מחקר קטן, חד-מרכזי ורטרוספקטיבי.

לסיכום, מורפאה פדיאטרית התקיימה יחד עם דלקת מפרקים ב-11 מתוך 53 ילדים. הבנה נוספת והערכה של יחס זה עשויה לכוון את הטיפול וכן בדיקות סקר.

מקור: 

Kashem, S.W. et al. (2018) Journal of the American College of Dermatology. 79(1)

נושאים קשורים:  מחקרים,  מורפאה,  דלקת מפרקים,  מחלות של רקמת החיבור,  סקלרודרמה,  ילדים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו