כאב 22.07.2018

רגולטור הסטרס FKBP51 - מטרה חדשה ומבטיחה לטיפול במצבי כאב מתמשכים

מאמר חדש מצא כי רגולטור הסטרס FKBP51 משפיע על מצבי כאב שונים בעכברים וחסימתו עשויה להוביל להקלה בכאב

עכבר מעבדה (אילוסטציה)
עכבר מעבדה (אילוסטציה)

זה מבוסס היטב בספרות כי FKBP51 מווסת את מערכת הסטרס על ידי השפעה על הרגישות של הרצפטור לגלוקוקורטיקואידים להורמוני סטרס. לאחרונה, מחברי המאמר הנוכחי הדגימו כי FKBP51 מניע גם מצבי כאב דלקתיים ארוכי טווח בעכברים זכרים על ידי השפעה על מערכת האיתות של הגלוקוקורטיקואידים ברמת חוט השדרה.

במחקר הנוכחי נחקר הפוטנציאל של מטרה פרמקולוגית חדשה לטיפול בכאב עיקש בשני המינים. תחילה הודגם כי FKBP51 מווסת מצבי כאב ארוכי טווח מאטיולוגיות שונות ללא תלות במין. מחיקה של FKPB51 מפחיתה את רגישות היתר המכנית הנראית בדלקת מפרקים ומצבי כאב נוירופטי בעכברים זכרים ונקבות. בנוסף, מחיקה של FKPB51 מפחיתה את רגישות היתר הנראית במודל של כאב בשל כימותרפיה. מעניין לציין כי שלושת מצבי כאב אלו היו קשורים עם שינויים  באיתות הגלוקוקורטיקואידים, כפי שנראה על ידי הגברה של הביטוי ברמת חוט השדרה של האיזופורם לרצפטור לגלוקוקורטיקואידים הקשור עם עמידות לגלוקוקורטיקואידים, GRβ ורמות מוגברות של קורטיקוסטרון בפלזמה.

מצבי כאבי אלה לוו גם בפעילות יתר (upregulation) של אינטרלוקין 6 בחוט השדרה. מחברי המאמר הצליחו להפחית בצורה פרמקולוגית את חומרת רגישות היתר המכנית הנצפית בשלושת מודלים אלו לכאב עיקש עם ליגנד FKBP51 ייחודי - SSAFit2. כאשר SSAFit2 שולב עם פורמולת ג'ל של  פוספוליפיד ווזיקולרי חדשנית לשחרור  איטי, זריקה יחידה של SSAFit2 הובילה להקלה בכאב למשך לפחות 7 ימים.

מחברי המאמר מציעים כי חסימה פרמקולוגית של FKBP51 יכולה להוות גישה חדשנית לטיפול בכאב עיקש בשני המינים בבני אדם, כמו גם במכרסמים.

מקור:

Maiarù M, Morgan OB, Mao T, Breitsamer M, Bamber H, Pöhlmann M, Schmidt MV, Winter G, Hausch F, Géranton SM. The stress regulator FKBP51: a novel and promising druggable target for the treatment of persistent pain states across sexes. Pain. 2018 Jul;159(7):1224.

ערכה: ד"ר נועה יקירביץ אמיר

נושאים קשורים:  מחקרים,  FKBP51,  SSAFit2,  גלוקוקורטיקואידים,  כאב,  כאב נוירופטי,  כאב מפרקים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו