הפרעת שינה 30.07.2018

תפקידה של פרה-קוגניציה הקשורה לשינה על הפרעות שינה במתבגרים

מטרת מחקר זה היא לבחון את הקשר בין פרה-קוגניציה הקודמת לשינה (pre-sleep cognition) והופעת בעיות שינה בקרב נערים

במחקר זה השתתפו 385 תלמידים, מתוכם 59% זכרים, בכיתות ט'-יא' ובגילאים 13 עד 18 (חציון= 15.6, סטיית תקן= 1). התלמידים הגיעו מ-8 בתי ספר מגוונים מבחינה סוציואקונומית באדלייד, דרום אוסטרליה.

מחקר החתך עשה שימוש במערך שאלונים שכלל את שאלות SAAQ=A -Anxiety Questionnaire- Adolescent Version SAAQ-A, שנערך בשעות בית הספר, שלאחריו בוצע מעקב של 8 ימים שכלל תיעוד ביומן ושימוש באקטיגרפיה. כלים אלו תרמו להערכת קשיי הירדמות (sleep onset latency - SOL) באופן סובייקטיבי ואובייקטיבי.

החוקרים מצאו קשרים משמעותיים בין עוררות סומטית (בסולם SAAQ-A) ל-SOL אובייקטיבי וכן בין פרה-קוגניציה מיוחסת לשינה בסולם זה ול-SOL סובייקטי ולהערכת יתר של SOL (קושי בהערכה העצמית של השינה).
לא נמצא קשר בין SOL סובייקטיבי ובין פרה-קוגניציות סומטיות, חזרתיות או כאלה שכללו תכנון.

SOL אובייקטיבי לא קושר עם חזרות ותכנון ולמדדי קוגניציה הקשורים לשינה. כמו כן, לחוסר דיוק בהערכת שינה לא היה קשר עם פרה-קוגניציות סומטיות, חזרתיות או כאלה שכללו תכנון.

החוקרים מציינים שהממצאים הללו שונים מאלה שנצפו במבוגרים. כך למשל, חוסר הקשר בין פרה-קוגניציות שליליות המקושרות לשינה לבין קושי אובייקטיבי בשינה. לדעת החוקרים, תוצאות מחקר זה מספקות בסיס למחקר מפורט יותר בנוגע לקשרים בין פרה-קוגניציות שליליות הקשורות לשינה ולבין בעיות שינה אובייקטיביות וסובייקטיביות באוכלוסייה זו.

מקור: 

Health, M. et al. Sleepmedicine (2018). 46

נושאים קשורים:  מחקרים,  שינה,  איכות שינה,  בריאות הנפש,  ברה"נ,  פסיכולוגיה,  פסיכיאטריה,  נעורים,  קוגניציה,  חרדת שינה,  שאלון
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו