ברונכיטיס 19.08.2018

ריכוז מוצין כסמן ביולוגי של ברונכיטיס כרונית

ריכוז מוצין בדרכי האוויר של האנשים מעשנים או מעשנים לשעבר עם COPD קשה גבוה משמעותית מאשר בדרכי האוויר של אנשים שאינם מעשנים

63% מהלא-מעשנים בישראל חשופים לעישון פסיבי (אילוסטרציה)
עישון (צילום: אילוסטרציה)

מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD) מאופיינת על ידי ברונכיטיס כרונית ומרכיבים אמפיזמטוטיים. במודל ביופיזיקלי בודד, שוער כי ריכוז המוצין על פני השטח של דרכי האוויר גורם להובלה של ריר באנשים בריאים לעומת הפסקת הובלה באנשים עם מחלות מוקו-חסימתיות. תחת מודל זה, ייתכן ורמות מוצין גבוהות גורמות לייצור כיח ומובילות להתקדמות מחלה בברונכיטיס כרונית.

החוקרים אפיינו את סטטוס ה-COPD של 917 משתתפים ממחקר ה-SPIROMICSי(Subpopulations and Intermediate Outcome Measures in COPD Study) באמצעות שאלונים למילוי עצמי, CT חזה, ספירומטרייה ובחינה של הכיח. ריכוז המוצין הכולל בכיח נמדד על ידי כרומטוגרפייה ורפרקטומטריה. ב-148 משתתפים, בוצע כימות של המוצינים MUC5AC ו-MUC5B על ידי ספקטרומטריית מסה. מידע משאלוני ברונכיטיס כרונית ומידע לגבי ריכוז המוצין הכולל בכיח הוערך גם בעוקבה עצמאית של 94 משתתפים נוספים.

החוקרים מצאו כי ריכוז מוצין ממוצע (סטיית תקן) היה גבוה במעשנים או מעשנים לשעבר עם COPD קשה מאשר במקרי ביקורת שמעולם לא עישנו (3166±402 לעומת 1515±152 מיקרוגרם למיליליטר) והיו גבוהים במשתתפים עם שתיים או יותר החמרות נשימתיות בשנה מאשר במשתתפים ללא החמרות (4,194±878 לעומת 2,458±113 מיקרוגרם למיליליטר). הריכוז האבסולוטי של MUC5B ו-MUC5AC במעשנים או מעשנים לשעבר עם COPD קשה היה פי 3 ופי 10 גבוה מאשר באנשים שאינם מעשנים, בהתאמה. אנליזת "אזור מתחת לעקומת המפעיל" של הקשר בין ריכוז מוצין כולל ואבחנה של ברונכיטיס כרונית הובילה לאזורים מתחת לעקומה של 0.72 (רווח בר-סמך 95%, 0.65-0.79) עבור עוקבת ה-SPIROMICS ו-0.82 (0.73-0.92) עבור העוקבה העצמאית.

מסקנת החוקרים היא כי ריכוז מוצין בדרכי האוויר יכול להוות מרכיב מפתח בתהליך ההתדרדרות הפתופיזיולוגי שמוביל ליצירת כיח ומתווך חומרת מחלה. יש צורך במחקרים שמטרתם לבחון ריכוז מוצין כולל בכיח כסמן אבחנתי ויעד טיפולי עבור ברונכיטיס כרונית.

מקור:

Kesimer, M. et al. (2017) NEJM.  377, 911

נושאים קשורים:  מחקרים,  COPD,  מוצין,  סמן פרוגנוסטי,  עישון,  כיח,  SPIROMICS,  דרכי אוויר
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו