שחפת 27.08.2018

אבחון מהיר של שחפת באמצעות שיטות מולקולריות ואימונולוגיות

החוקרים הדגימו יעילות של אלגוריתם אבחנתי לשחפת ומצאו כי הוא עשוי להיות יעיל במיוחד במדינות שבהן היארעות נמוכה של המחלה

תרבית חיידק השחפת - מיקובקטריום טוברקולוזיס
תרבית חיידק השחפת - מיקובקטריום טוברקולוזיס

לעתים יש עיכוב באבחנה של שחפת (TB - tuberculosis) ריאתית כתוצאה מעיכוב קבלת תשובות מתרביות.

החוקרים בדקו את הדיוק של אלגוריתם אבחנתי לאבחון מהיר של TB ריאתית באמצעות GeneXpert מכיח ו/או שטיפה ברונכואלבאולרית (BAL- bronchoalveolar lavage) ולאחר מכן ביצוע של תבחין BAL ELISPOT ספציפי ל-mycobacterium tuberculosis במטופלים עם חשד ל-TB במרפאה קלינית בגרמניה.

תוצאות המחקר הראו שמתוך 166 מטופלים עם אבחנה משוערת של TB אושרו 86 מקרים ע"י תרבית של M.tuberculosis מכיח ו/או מ-BAL. מתוך 81 המטופלים הללו, 61 (81.5%) זוהו תחילה באמצעות GeneXpert מהכיח. בנוסף, שישה מטופלים (7.4%) זוהו באמצעות GeneXpert שבוצע על נוזל מה-BAL (בסה"כ 72 (88.9%) מהמטופלים).

בקרב תשעת המטופלים אשר קיבלו תוצאה שלילית ב-GeneXpert מהכיח ומה-BAL, החוקרים הצליחו לזהות 8 מטופלים חיוביים ל-TB באמצעות BAL ELISPOT (זמן החציון עד קבלת תשובה חיובית מהתרבית היה 26 ימים). בחתך סף של > 4,000 אנטיגנים מופרשים מוקדמים  מוכוונים ל-6 או מיצוי חלבונים ספציפיים - 10 של לימפוציטים המייצרים interferon-γ מתוך 1,000,0000 לימפוציטים, הספציפיות של BAL ELISPOT ל-TB פעילה הייתה 97%.

מסקנות המחקר היו כי במדינות בהן היארעות TB היא נמוכה, ניתן לזהות כמעט את כל החולים עם TB ריאתית פעילה בימים הראשון של המופע הקליני תוך שימוש בשיטת GeneXpert ו-BAL ELISPOT.

מקור:

Jafari, C. et al. (2018) European Respiratory Journal 51

נושאים קשורים:  מחקרים,  שחפת,  שטיפה ברונכואלבאולרית,  GeneXpert,  אבחון מוקדם
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו