סרטן השד 03.10.2018

צריכה מוגברת של ירקות ופירות עשויה להפחית את הסיכון לסרטן שד

מחקר זה מדגיש את החשיבות של צריכת ירקות ופירות להפחתת הסיכון לסרטן שד, בייחוד לגידולי שד אגרסיביים

ירקות ופירות (אילוסטרציה)
ירקות ופירות (אילוסטרציה)

חוקרים מהרווארד וממרכז הסרטן דנה-פרבר בבוסטון, ארה"ב בדקו במחקר ארוך טווח את הקשר בין צריכה מוגברת של ירקות ופירות ובין הסיכון לחלות בסרטן השד, בייחוד סרטן שד אגרסיבי (בעל סיכון גבוה להתפשטות וחזרת המחלה).

לצורך המחקר נעשה שימוש בנתונים בנוגע לצריכת ירקות ופירות של 182,145 נשים אמריקניות בגיל 59-27 מתוך  מחקרי האחיות (NHS, NHSII), מהמחקרים הנרחבים ביותר שנערכו אי פעם בנוגע לגורמי סיכון של מחלות כרוניות בקרב נשים.

הנבדקות מילאו שאלונים נרחבים בנוגע להרגלי הצריכה היומיים של ירקות ופירות. מבין הירקות נבדקה צריכה של ברוקולי, שעועית ירוקה, כרוב וכרובית (ממשפחת המצליבים), וכן נבטים, גזר, תרד ובטטות.

מבין הפירות נבדקה בין היתר צריכה של תפוחים או אגסים, תפוזים, אפרסקים, משמשים, שזיפים, בננות, ענבים, אשכוליות, תותים ואוכמניות.

החוקרים עקבו אחר הנבדקות במהלך השנים 2013-1980, כאשר הנבדקות התבקשו לחזור ולמלא שאלונים בנוגע להרגלי הצריכה של ירקות ופירות, ובנוגע לנושאים אחרים: נתונים דמוגרפיים, עישון, סיכון משפחתי לסרטן שד, צריכת אלכוהול, מסת גוף ועוד. במהלך תקופת המחקר אובחנו כ-10,911 מקרים של סרטן שד חודרני בקרב הנבדקות.

על פי עיבודים סטטיסטיים ותוך נטרול משתנים כגון עישון, סיכון משפחתי, צריכת הורמונים וכדומה, נמצא כי נשים אשר צרכו למעלה מ-5.5 מנות של ירקות ופירות מדי יום, בייחוד ירקות ממשפחת המצליבים, ירקות עליים  וירקות כתומים וצהובים, עשירים בויטמין C, באלפא קרוטן או בבטא קרוטן (דוגמת כרובית, חסה, פלפל כתום, תפוז גזר ועוד), נמצאו בסיכון נמוך יותר ב-11% לחלות בסרטן שד לעומת נשים שצרכו 2.5 מנות ביום או פחות (מנה = ירק או פרי).

נמצא גם כי צריכה של 5.5 מנות של ירקות ופירות ביום, לעומת 2.5 מנות או פחות, הפחיתה גם את הסיכון לחלות בסרטן שד מסוגים אגרסיביים: הפחתה של 22% בסיכון לחלות בסרטן שד עם HER2 חיובי; הפחתה של 6% בסיכון לחלות בסרטן שד שלילי לקולטני אסטרוגן (ER שלילי), והפחתה של 15% בסיכון לחלות בסרטן שד טריפל נגטיב (שלילי לאסטרוגן, פרוגסטרון ו-HER2).

החוקרים מציינים כי מחקר זה מדגיש את החשיבות של צריכת ירקות ופירות להפחתת הסיכון לסרטן שד, בייחוד לגידולי שד אגרסיביים. המחקר פורסם במהדורה המקוונת  של כתב העת International Journal of Cancer,  ביוני  2018 ותורגם על ידי מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן.

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן השד,  תזונה,  ירקות ופירות,  הרגלי תזונה
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו