כאב 20.11.2018

קנאביס וקנאבינואידים לטיפול במצבי כאב כרוני שאינו בשל ממאירות

סקירה חדשה בוחנת את הראיות בנוגע ליעילות קנאבינואידים בטיפול בכאב כרוני שאיננו בשל ממאירות

סקירה חדשה בוחנת את הראיות בנוגע ליעילות קנבינואידים בטיפול בכאב כרוני שאיננו בשל ממאירות ונוגעת בפערים בספרות על ידי (1) הבאת בחשבון את ההבדלים בתוצאים על בסיס סוג הקנבינואיד ומצבי הכאב השונים, (2) הכללת כל סוגי המחקרים ו(3) היצמדות לקווי ההנחיה IMMPACT.

בוצע חיפוש במאגרי המידע המקובלים ביולי 2017 אחר מאמרים מתאימים. האנליזות בוצעו על ידי שימוש ב-Revman 5.3 ו-Stata 15.0.

סך הכל 91 פרסומים המכילים 104 מאמרים נמצאו מתאימים להיכלל במחקר (9,958 משתתפים), כולל 47 מחקרים קליניים אקראיים מבוקרים ו57 מחקרים תצפיתיים.

48 מחקרים בחנו כאב נוירופתי, 7 מחקרים בחנו פיברומיאלגיה, מחקר אחד בחן דלקת מפרקים שגרונתית (Rheumatoid arthritis) ו-48 מחקרים בחנו סוגים אחרים של כאב כרוני שאיננו בשל ממאירות (13 כאב שקשור לטרשת נפוצה, 6 כאב ויסרלי, ו-29 מדגמים עם כאב מעורב או לא מוגדר).

לאורך המחקרים הקליניים האקראיים, שיעורי האירועים המצטברים (PERs, יpooled event rates) של הפחתה ב-30% בכאב היו 29.0% (קנאבינואידים) בהשוואה ל-25.9% (פלצבו), נמצא אפקט משמעותי לקנאבינואידים. מספר האנשים בהם יש לטפל (Number needed to treat) על מנת לראות תועלת היה 24 (95%CI 15-61).

ל-50% הפחתה בכאב, שיעורי האירועים המצטברים היו 18.2% בהשוואה ל-14.4%, לא נמצא הבדל משמעותי. השינוי המצטבר בעוצמת הכאב (standardized mean difference: −0.14 ; 95% CI −0.20 - −0.08) היה שווה להפחתה של 3 מ"מ בסולם כאב ויזואלי של 100 מ"מ יותר מאשר בקבוצת הפלצבו.

במחקרים קליניים אקראיים, שיעורי האירועים המצטברים לתופעות לוואי מכל הסיבות היו 81.2% בהשוואה ל-66.2%. מספר האנשים שנדרש לטפל בהם על מנת לגרום נזק (number needed to treat to harm) היה 6 (95%CI 5-8). לא נמצא הבדל משמעותי על תפקוד פיזי או רגשי, וראיות באיכות נמוכה הראו שיפור בשינה ודימוי עצמי של המטופל של שינוי.

לסיכום, ראיות על היעילות של קנאבינואידים בכאב כרוני שאיננו בשל סרטן הינן מוגבלות. הספרות מצביעה על כך שמספר האנשים הנדרש לטיפול כדי להפיק תועלת הינו גבוה, בעוד שהמספר הנדרש על מנת לגרום נזק הינו נמוך, עם השפעה מעטה על תחומים אחרים. לא נראה כי קנאבינואידים יכולות לשמש כתרופות יעילות במיוחד בטיפול בכאב כרוני שאיננו בשל ממאירות.

מקור:

Stockings E, Campbell G, Hall WD, Nielsen S, Zagic D, Rahman R, Murnion B, Farrell M, Weier M, Degenhardt L. Cannabis and cannabinoids for the treatment of people with chronic noncancer pain conditions: a systematic review and meta-analysis of controlled and observational studies. Pain. 2018 Oct 1;159(10):1932-54.

ערכה:  ד"ר נועה יקירביץ אמיר

נושאים קשורים:  מחקרים,  קנאביס,  קנבינואידים,  כאב,  כאב כרוני,  PAIN,  Cannabis,  cannabinoids
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו