סוכרת ולב 11.11.2018

מחלת כלי דם, סוכרת סוג 2 וסיכון וסקולרי ארוך טווח

הסיכון הקרדיווסקולרי ארוך הטווח הקשור עם מחלת כלי דם, סוכרת סוג 2 והשילוב שלהם בקרב מטופלים עם תסמונת כלילית חריפה

רופאים במערך הקרדיולוגי (אילוסטרציה)
סוכרת ולב (אילוסטרציה)

מחלת כלי דם (Polyvascular disease) וסוכרת סוג 2 קשורים כל אחד עם עלייה בסיכון קרדיווסקולרי, אבל האם הסיכונים מצטברים נותר איננו ידוע.

באנליזה חוקרת זו של מחקר אקראי, נחקר הסיכון הקרדיווסקולרי הארוך טווח הקשור עם מחלת כלי דם, סוכרת סוג 2 והשילוב שלהם בקרב מטופלים עם תסמונת כלילית חריפה, ולהעריך את ההשפעה של ezetimibe בנוסף לסטטינים בקרב מטופלים עם מצבים רפואיים אלו.

IMPROVE-IT הינו מחקר רב מרכזי, כפול סמיות, אקראי, מבוקר פלצבו שהעריך את ההשפעה של טיפול ב-ezetimibe בנוסף לסטטינים לאחר תסמונת כלילית חריפה. הגיוס למחקר נערך מאוקטובר 2005 ועד יולי 2010, והמחקר נערך ב-1,158 מרכזים ב-39 מדינות.

18,144 מטופלים בגילאים 50 ומעלה שאוזנו לאחר תסמונת כלילית חריפה חולקו אקראית לקבלת 40 מ"ג ליום של simvastatin בנוסף ל-10 מ"ג ליום של ezetimibe או פלצבו תואם, למשך זמן חציוני של 6 שנים.

באנליזה חוקרת פוסט הוק הנוכחית, הוערכו תוצאים שנקבעו מראש כולל תוצא ראשוני מורכב (תמותה קרדיווסקולרית, אירוע כלילי מאג'ורי [אוטם לבבי לא קטלני, תעוקת חזה לא יציבה מתועדת שדרשה אשפוז, או רה-וסקולריזציה שאירעה לפחות 30 יום לאחר הרנדומיזציה] או שבץ [איסכמי או המורגי]) לפי קיום מחלת כלי דם בבסיס (מחלת עורקים פריפרית או שבץ קודם או אירוע איסכמי חולף) ובריבוד לפי קיום מקביל של סוכרת סוג 2. אנליזות יעילות נערכו לפי כוונה לטפל ושיעור אירועים.

1,005 מטופלים (6%) סבלו ממחלת עורקים פריפרית ו-1,071 (6%) סבלו בעבר משבץ או אירוע איסכמי חולף. מתוכם, 388 (39%) ו-409 (38%) סבלו במקביל מסוכרת סוג 2, בהתאמה. כעבור שבע שנים, מטופלים עם מחלת כלי דם או סוכרת סוג 2 היו בעלי שיעורים דומים של התוצא הראשוני (39.8% ו-39.9%, בהתאמה), שהיה גדול יותר בהשוואה למטופלים ללא מחלת כלי דם או סוכרת (29.6%).

מחלת כלי דם עם סוכרת סוג 2 במקביל היתה קשורה עם עלייה נוספת בסיכון (60.0% שיעור קפלן-מאייר לאחר 7 שנים, adjusted hazard ratio בהשוואה למטופלים עם מחלת כלי דם 1.60 ([95%CI 1.38-1.85]י; p<0.0001).י Ezetimibe הפחית את הסיכון הקרדיווסקולרי באופן עקבי לאורך קבוצות המטופלים, עם הפחתה אבסולוטית מספרית גדולה יותר בקרב תתי קבוצות בסיכון מוגבר.

לסיכום, בקרב מטופלים עם מחלת לב כלילית, קיום מקביל של מחלת כלי דם וסוכרת סוג 2 קשור עם סיכון קרדיווסקולרי מוגבר. השילוב של מחלת כלי דם וסוכרת הינו אדטיבי ומסתיים בסיכון גבוה מאוד. היתרונות הטיפוליים של Ezetimibe הם עקביים בקרב מטופלים עם וללא מחלת כלי דם וסוכרת סוג 2, אך עם זאת, בשל הסיכון הגבוה בקרב מטופלים אלה, הם עשויים ליהנות מהיתרונות האבסולוטיים הגדולים ביותר של הטיפול.

 מקור:

Marc P Bonaca, MD. J Antonio Gutierrez, MD. Prof Christopher Cannon, MD. Robert Giugliano, MD. Prof Michael Blazing, MD. Jeong-Gun Park, PhD et al. Polyvascular disease, type 2 diabetes, and long-term vascular risk: a secondary analysis of the IMPROVE-IT trial. The Lancet Diabetes and Endocrinology. Published:November 02, 2018.

ערכה: ד"ר נועה יקירביץ אמיר

נושאים קשורים:  מחקרים,  סוכרת,  סוכרת סוג 2,  מחלת כלי דם,  מחלת עורקים פריפרית,  תחלואה קרדיווסקולרית,  אוטם לבבי,  שבץ,  מחלת לב איסכמית,  מחלת לב כלילית,  Ezetimibe
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו