התמכרות לאלכוהול 16.01.2019

איך מנהלים רופאי משפחה מקרים של התמכרות לאלכוהול?

חוקרים באירלנד בדקו באמצעות שאלון אינטרנטי את מידת המעורבות ואת אופן ההתמודדות של רופאי משפחה בטיפול במטופלים מכורים לאלכוהול

משקאות אלכוהוליים (אילוסטרציה)
משקאות אלכוהוליים, אלכוהוליזם (אילוסטרציה)

ממצאים קודמים הראו כי סקירה, התערבות וייעוץ במסגרת הרפואה הראשונית יכולות להועיל בהפחתת הבעיה של צריכת אלכוהול. מטרת המחקר הנוכחי היתה לבדוק את האופן בו רופאי משפחה באירלנד מתמודדים עם בעיות של צריכת אלכוהול.

החוקרים שלחו סקר אינטרנטי, עם תזכורת נוספת בדואר האלקטרוני, ל-1,750 רופאי משפחה/רופאים כלליים שהיו חברים ב-ICGP - Irish College of General Practitioners והיתה להם כתובת דואר אלקטרוני עדכנית וזמינה. 476 רופאים ענו על השאלונים, כך ששיעור המענה עמד על 27.2%.

שני שליש מהרופאים שענו על הסקר דיווחו כי טיפלו במטופלים הסובלים מבעיה של צריכת אלכוהול ובעיות הקשורות לכך במהלך השנה האחרונה. מרבית הרופאים, 96% מאלה שענו על הסקר, ציינו כי הם החלו שיחות סביב נושא האלכוהול אפילו אם המטופל לא העלה את הנושא.

כמעט שני שליש מהרופאים הצהירו כי הם משתמשים בראיון מובנה קצר כאשר הם משוחחים עם מטופלים בנוגע לצריכת האלכוהול שלהם וכ-85% מהרופאים ציינו שהם נותנים למטופלים טופס עם עצות בנוגע להפחתת צריכת האלכוהול.

החוקרים מצאו כי בזמן שיותר משניים מתוך שלושה רופאים הרגישו מוכנים לתת ייעוץ בנוגע לצריכת אלכוהול, כמעט מחצית הרגישו כי העזרה שלהם לא יעילה מבחינת הפחתת צריכת האלכוהול של המטופל. בנוסף, שליש מהרופאים דיווחו כי לא הייתה להם גישה ליועץ בנוגע להתמכרויות.

הרופאים שהשתתפו במחקר הנוכחי דיווחו על נסיון נרחב בסקירה והתערבות בנושא צריכת אלכוהול, אך עם זאת, מרביתם הרגישו כי אין בכך תועלת. על מנת להביא למקסימום את ההשפעה הפוטנציאלית של רופאי המשפחה, קיים צורך בהבנה ברורה יותר של אילו התערבויות עשויות להיות יעילות בתרחישים שונים.

החוקרים הסיקו גם כי רופאי המשפחה מהווים רק חלק מהפתרון בבעיה של צריכת אלכוהול. קיים צורך בהרחבת התמיכה ברופא ובמטופל מצד מערכת הבריאות ומבחינת המדיניות הממשלתית בנוגע לצריכת אלכוהול.

מקור: 

Collins, C. et al. (2018) BMC Family Practice 19,200.

נושאים קשורים:  מחקרים,  רפואת משפחה,  צריכת אלכוהול,  התמכרות,  סקר אינטרנטי,  סקירה,  התערבות
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו