גמילה מעישון 13.02.2019

סיגריות אלקטרוניות יעילות יותר מתחליפי ניקוטין להפסקת עישון

במחקר שמומן על ידי המכון הלאומי לחקר הסרטן בבריטניה בקרב 886 משתתפים נמצאו ראיות ליעילותן של סיגריות אלקטרוניות בגמילה מעישון סיגריות

שימוש בסיגריה אלקטרונית (צילום: אילוסטרציה)
שימוש בסיגריה אלקטרונית (צילום: אילוסטרציה)

במחקר שפורסם ב-New England Journal of Medicine ומומן על ידי ה-National Institute for Health Research and Cancer Research UK בבריטניה, בדקו החוקרים האם סיגריות אלקטרוניות יעילות יותר מתחליפי ניקוטין לצורך הפסקת עישון.

סיגריות אלקטרוניות משמשות לצורך הפסקת עישון אך ישנו מחסור בראיות בנוגע ליעילותן לעומת מוצרי ניקוטין המאושרים לשימוש כעזרים להפסקת עישון.

במחקר שפורסם ב-NEJM החוקרים חילקו באופן אקראי את המשתתפים לשתי קבוצות. קבוצה שצרכה מוצרי ניקוטין חליפיים לפי בחירתם ובכלל זה שילובים של תחליפים שונים במשך שלושה חודשים וקבוצה שקיבלה ערכת סיגריה אלקטרונית (סיגריה אלקטרונית מדור שני עם בקבוק ניקוטין נוזלי) והמלצה לרכוש ניקוטין נוזלי נוסף לפי הטעם והעוצמה המועדפים על המשתתפים.

הטיפול כלל תמיכה התנהגותית שבועית במשך ארבעה שבועות. התוצא העיקרי היה הימנעות מעישון סיגריות במשך שנה אשר אומתה באופן ביוכימי בביקור האחרון במסגרת המחקר. המשתתפים שאבדו מהמעקב או לא סיפקו אימות ביוכימי נחשבו לכאלה שחזרו לעשן. תוצאים משניים כללו שימוש בטיפול המדווח על ידי המשתתף ותסמינים נשימתיים.

886 משתתפים עברו חלוקה אקראית במסגרת המחקר. שיעור ההימנעות לאחר שנה היה 18.0% בקבוצת הסיגריות האלקטרוניות לעומת 9.9% בקבוצת תחליפי הניקוטין (סיכון יחסי, 1.83; רווח בר-סמך 95%, 1.30-2.58; p<0.001). בקרב משתתפים שנמנעו מעישון במשך שנה, אלה שהשתמשו בסיגריות אלקטרוניות היו עם סיכוי גבוה יותר מאשר אלה שהשתמשו בתחליפי ניקוטין להשתמש במוצר שקיבלו (80% לעומת 9%).

בסך הכל, גירוי בפה או בגרון דווח לעתים קרובות יותר בקבוצת הסיגריות האלקטרוניות (65.3% לעומת 51.2%) ובחילה דווחה לעתים יותר קרובות בקבוצת תחליפי הניקוטין (37.9% לעומת 31.3%). קבוצת הסיגריות האלקטרוניות דיווחה על הפחתה גדולה יותר בהיארעות של שיעול וייצור ליחה מתחילת המחקר ועד שבוע 52 לעומת קבוצת תחליפי הניקוטין (סיכון יחסי לשיעול, 0.8; רווח בר-סמך 95% 0.6-0.9; סיכון יחסי לליחה, 0.7; 0.6-0.9) לא היו הבדלים מובהקים בין הקבוצות בהיארעות צפצופים או קוצר נשימה.

החוקרים סיכמו כי סיגריות אלקטרוניות הן יעילות יותר לצורך הפסקת עישון מאשר תחליפי ניקוטין כאשר שני המוצרים מלווים בטיפול התנהגותי.

נושאים קשורים:  גמילה מעישון,  תחליפי ניקוטין,  סיגריה אלקטרונית,  הפסקת עישון,  טיפול התנהגותי ותרופתי,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו