טרסטוזומאב 25.02.2019

הערכה של רעילות לבבית בשל קרינה בחולי סרטן שד שטופלו בכימותרפיה מבוססת Trastuzumab

סיכון להישנות סרטן שד HER2 נמוך ב-50% בטיפול בT-DM1 אדג'ובנטי בהשוואה ל-trastuzumab בלבד

קרינה ממכשיר MRI (אילוסטרציה)
בדיקת MRI (אילוסטרציה)

בחולים עם סרטן שד חיובי ל-Her2 שטופלו ב-trastuzumab יש שיעור גבוה יותר של cardiotoxicityי(CT). קרינה בשד שמאל עלולה להגביר את הסיכון ל-CT בשל חשיפה ישירה של הלב לקרינה. קבוצת חוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד ניסו להעריך את החלק של הטיפול הקרינתי (RT) בפיתוח של CT בחולי סרטן השד המקבלים trastuzumab. המחקר התפרסם החודש בכתב העת המדעי breast cancer research treatment.

החוקרים בחנו 202 מטופלים שטופלו ב-RT וב-trastuzumab בין השנים 2000 ל-2014. פרטי פרוטוקול הטיפול הקרינתי למחלת צד שמאל הוצאו מתוך הארכיונים. הלב, כל חדר, ועורק היורד הקדמי שמאל (LAD) הודגמו סימולציה ממוחשבת באופן עצמאי. בוצעו היסטוגרמות חדשות של מינוני קרינה עפ"י נפח (DVH). שוחזר מעקב מלא אחר מקטעי פליטה חדר שמאל (LVEF). רעילות לבבית עבור צד שמאל וימין הושוותה באמצעות מבחן סטטיסטי פישר. קורלציות בין נתוני DVH ואירועי לב נותחו באמצעות ניתוח רגרסיה קוקס (cox).

בהשוואה לצד ימין, המקרים בצד שמאל הראו עליה מובהקת סטטיסטית בהפרעות קצב [(14.2%) לעומת (<1%) (p <0.001)]. איסכמיה לבבית נמצאה בקרב 10 מטופלים בחולה השמאלי ובחולה אחד בצד ימין (p = 0.011). המינון האחיד המקביל (EUD) לחדר השמאלי (LV), ולחדר הימני (RV) ול-LAD היה קשור באופן מובהק לירידה של 10% ב-LVEFי(p = 0.037, p = 0.023 ו- p = 0.049 בהתאמה).

בקרב חולים שטופלו בנגעים בצד שמאל, לא נמצאו הבדלים משמעותיים בירידה ב- EF. עם זאת, היה שיעור גבוה יותר של איסכמיה והפרעות קצב בהשוואה לאלה עם מחלה בצד ימין. מדד EUD של LV, RV ו-LAD יכול להיחשב כפרמטר לתיאור הסיכון לרעילות לבבית המושרה בשל חשיפה לקרינה.

מקור:

Abouegylah, Mohamed, Lior Z. Braunstein, Mohamed A. Alm El-Din, Andrzej Niemierko, Laura Salama, Mostafa Elebrashi, Samantha K. Edgington et al. "Evaluation of radiation-induced cardiac toxicity in breast cancer patients treated with Trastuzumab-based chemotherapy." Breast cancer research and treatment (2017): 1-7.

נושאים קשורים:  טרסטוזומאב,  Trastuzumab,  סרטן שד,  אימונותרפיה,  HER2,  רעילות לבבית,  קרדיוטוקסיסטי,  cardiotoxicity,  תופעות לוואי,  קרינה,  LVEF,  מקטע פליטה חדר שמאל,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו