מחלות לב בנשים 27.03.2019

תופעות לוואי של התרופות המומלצות לטיפול בנשים עם אי ספיקת לב

סיכום הממצאים הקיימים בנוגע להבדלים בין המינים, בנושא תופעות לוואי של תרופות הניתנות לטיפול בנשים וגברים הסובלים מאי-ספיקת לב

מטרת סקירה זו היתה לסכם את הממצאים הקיימים בנוגע להבדלים בין המינים, בנושא בתופעות לוואי של תרופות. כפי שמתועד עבור תרופות הניתנות לטיפול בנשים וגברים הסובלים מאי-ספיקת לב.

נשים נמצאות בסיכון גבוהה יותר לפתח תופעות לוואי מטיפול תרופתי, בהשוואה לגברים. תופעות לוואי אלו עלולות להשפיע בצורה שלילית על בריאותן של נשים בטווח המידי ובטווח הארוך.

אי-ספיקת לב קשורה במיוחד עם סיכון מוגבר להתפתחות תופעות לוואי מתרופות, בגלל השכיחות הגבוהה של תחלואה נלווית וגיל מבוגר. עם זאת, מעט מאוד ידוע היום על תופעות לוואי של הטיפול התרופתי בנשים עם אי-ספיקת לב, אשר טופלו עם תרופות המומלצות על פי ההנחיות (Guidelines).

סקירה שיטתית בוצעה ב-PubMed ו-EMBASE על מנת לאסוף את כל המידע הקיים על תופעות לוואי מהתרופות המומלצות שכוללות: מעכבי (angiotensin converting enzyme) ACE, חוסמי בטא, חוסמי הקולטן לאנגיוטנסין IIי(ARBs), אנטגוניסטים לקולטני מינרלוקורטיקואידים, איבברדין (ivabradine) ודיגוקסין כפי שדווחו בנשים וגברים הסובלים מאי-ספיקת לב.

במסגרת החיפוש זוהו 155 רשומות מתאימות, מתוכן רק 11 (7%) דיווחו נתונים על תופעות לוואי מתרופות עבור נשים וגברים בנפרד. בעשורים האחרונים, נצפתה עלייה במחקרים אשר דיווחו על ההבדלים בין המינים, בתופעות לוואי של תרופות.

שישה מתוך 11 המחקרים שנמצאו לא דיווחו על ההבדלים בין המינים. שלושה מחקרים דיווחו סיכון גבוה יותר לתופעות לוואי ממעכבי ACE בנשים. מחקר אחד הדגים סיכון גבוהה יותר לתמותה בנשים, המטופלות עם דיגוקסין. מחקר אחר דיווח סיכון מוגבר לתופעות לוואי בגברים, המטופלים עם תרופות מסוג אנטגוניסטים לקולטני מינרלוקורטיקואידים.

לא דווחו הבדלים בין המינים בתופעות לוואי של תרופות מסוג חוסמי הקולטן לאנגיוטנסין II ומחוסמי בטא. נתונים המפרטים הבדלים בין המינים לא נמצאו עבור התרופה איבברדין.

מסקנת המחקר היתה כי תוצאות אלו מדגישות את המחסור בנתונים על תופעות לוואי של תרופות לפי מגדר. החוקרים ביקשו להציג כי נדרש שינוי בסטנדרטים המדעיים המעשיים, על מנת שידווחו תופעות לוואי של תרופות עבור גברים ונשים בנפרד.

מקור: 

Bots S. H. et al. (2019) Journal of The American College of Cardiology: Heart Failure. 7, 258

נושאים קשורים:  מחקרים,  תרופות,  תופעות לוואי,  מגדר,  אי ספיקת לב,  מחלות לב בנשים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו