סרטן המעי הגס 03.04.2019

איך לתקשר סיכון ולשכנע מטופלים להגיע לבדיקות סקר לסרטן המעי הגס?

גישות מותאמות אישית לייעוץ בנוגע לבדיקות סקר לסרטן המעי הגס משפרות את הידע ואת תפישת הסיכון ומובילות לשביעות רצון גבוהה של המטופלים

ייעוץ טלפוני מרופא. אילוסטרציה

קרבת משפחה מדרגה ראשונה (FDR) לחולה עם סרטן המעי הגס (CRC) מהווה גורם סיכון משמעותי. הייעוץ עבור FDRs לגבי גורמי סיכון נוספים ל-CRC והערכת הסיכון האישי קריטיים לשיפור הידע של הטופלים וההיענות להליך הרפואי.

חוקרים קנדים מאוניברסיטת טורנטו פרסמו בכתב העת המדעי Cancer מחקר אקראי עם כפל סמיות לבדיקת השיטה היעילה להעברת מידע מסוג זה למטופלים.

החוקרים ביצעו מחקר אקראי עם שלוש קבוצות, שבחן את היעילות של התערבויות שונות להעברת ידע בנוגע לסיכון ל-CRC בקרב אנשים עם FDR בקבוצה עם סיכון נמוך. החוקרים כללו קבוצת בקרה, קבוצה שעברה יידוע מותאם אישית פנים אל פנים וקבוצה שעברה יידוע דרך הטלפון בנוגע לסיכונים.

החוקרים שיערו כי שתי הגישות - הטלפונית והאישית - יגבירו את הידע בנוגע לסיכונים ללקות ב-CRC, יגבירו את ההיענות לבדיקות סקר ויעלו את דיוק הערכת הסיכון של המטופלים ואת התפקוד הפסיכו-סוציאלי שלהם בנוגע לבדיקות הסקר בהשוואה לקבוצת הביקורת. החוקרים אף ציפו לשביעות רצון רבה יותר מהגישה האישית.

סך של 278 FDRs (גיל ממוצע, 47.4 שנים, סטיית תקן, 11.38 שנים) השתתפו במחקר. בתחילת המחקר, המשתתפים דיווחו על רמת ידע נמוכה עד בינונית בנוגע ל-CRC ועל הערכת יתר של הסיכון.

ההיענות לבדיקות הסקר היתה 73.7%. לאחר חודשיים, המשתתפים בגישה האישית ובגישה הטלפונית הראו שיפור בידע ובהערכת הסיכון, ולא נמצאו שונים זה מזה מבחינה סטטיסטית. עם זאת, בהשוואות גישות אלו עם קבוצת הבקרה, הידע בגישה האישית נמצא גבוה באופן מובהק סטטיסטית, אבל ההבדל בין הגישה הטלפונית לבין קבוצת הבקרה לא היה מובהק. תחושת מתח הקשורה בסרטן ירדה עם הזמן בכל הקבוצות סינון

גישות מותאמות אישית, הניתנות פנים אל פנים או טלפונית, לייעוץ בנוגע לסיכון CRC בשילוב של התערבויות התנהגותיות, משפרות את הידע ואת תפישת הסיכון, עם שביעות רצון גבוהה של המטופלים.

מקור:

 Esplen, M. J., Harrington, S. , Leung, Y. W., Aronson, M. , Rothenmund, H. , Semotiuk, K. , Wong, J. , Gallinger, S. , Dicks, E. and McLaughlin, J. (2019), Telephone versus in‐person colorectal cancer risk and screening intervention for first‐degree relatives: A randomized controlled trial. Cancer. doi:10.1002/cncr.32032 (2019).

נושאים קשורים:  סרטן המעי הגס,  קולונוסקופיה,  מחקרים,  בדיקת סקר,  ייעוץ רפואי
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו