NSCLC 31.10.2019

סרטן ריאה מסוג תאים קטנים (small cell lung cancer) – טיפולים וחידושים בתחום

בשנים האחרונות מהווה תחום האימונותרפיה פריצת דרך משמעותית בטיפול בסרטן ריאות מסוג NSCLC והביא להארכת ההישרדות של החולים

סרטן ריאות (אילוסטרציה)

מאת ד"ר נעם אסנה, מנהל המכון האונקולוגי, המרכז הרפואי ברזילי, אשקלון.

גידולי ריאה גרורתיים מסוג "תאים קטנים" - small cell lung cancerי- (SCLC), מהווים אתגר טיפולי בגלל אופיים הקליני הייחודי. שכיחות המחלה כיום עומדת על 10-15% מכלל גידולי הריאה (1). עישון הוא הסיבה למחלה אצל רוב החולים ולמרות הירידה בהיקף תופעת העישון לא מדובר על מחלה בנסיגה. הגידולים הם בעלי קצב הכפלה מהיר ושולחים גרורות בעיקר המטוגניות בשלב מוקדם של המחלה. אולם, רק חלק קטן מחולי SCLCי(2%-5% בלבד) מאובחנים בשלב מחלה מוקדם מאוד (שלב I)י(2). חולים אלה עשויים להירפא באמצעות ניתוח אולם אין זה הכלל הנוהג במרבית המקרים.

שליש מהחולים מאובחנים בשלב מחלה מוקדם, כאשר היא מוגבלת לבית החזה בלבד, לכן היא נקראת limited disease. מטרת הטיפול בשלב זה היא ריפוי מלא באמצעות טיפול משולב של קרינה וכימותרפיה. לקרינה תפקיד מרכזי בשלב זה, היות והטיפול המשולב של chemo-radiation מסוגל להביא להיעלמות מלאה של המחלה. במקרים בהם המטופל מגיב היטב לטיפול (תגובה חלקית או מלאה) תיבחן אפשרות של טיפול קרינתי למוח, זאת בכדי למנוע הופעת גרורות מוחיות. (4)

מרבית החולים, כלומר, שני השלישים הנוספים, מאובחנים עם מחלה מפושטת הנקראת extensive disease בה יש גרורות מרוחקות. במועד האבחנה, הכוללת תמיד הדמיה וביופסיה, מאותר בדרך כלל גידול גדול בשער הריאה ואליו נלווים בלוטות מוגדלות במיצר וסימפטומים של שיעול וקוצר נשימה. סימפטומים שכיחים הם ירידה במשקל, כאבי עצמות, ירידה בתפקוד והפרעות נוירולוגיות (3) הקשורים לגרורות מרוחקות. במצב זה המטרה היא להאריך את חיי החולה ולהקל על הסימפטומים שנגרמים כתוצאה מהמחלה. גידולי SCLC מתאפיינים בכך שהתגובה הראשונית לכימותרפיה וגם לקרינה היא מצוינת, אולם ברוב במקרים המחלה נשנית ושיעור ההישרדות החציוני בחולים אלו נמוך משנה (4).

בסך הכל ניתן לומר שכימותרפיה היא אבן היסוד בטיפולים אונקולוגיים בגידול מסוג SCLC ותינתן ואפילו תסייע כמעט לכל חולה במחלה זו. הכימותרפיה ניתנת כ"קווי טיפול". הקו הראשון לטיפול במחלה מורכב מטיפול כימותרפי מבוסס פלטינום (ציספלטין או קרבופלטין) ואטופסיד (VP-16). עד עתה טרם נמצאה תרופה נוספת שיכולה לשפר משלב זה (מחקרים הוכיחו יעילות דומה של משלב כימותרפי הכולל פלטינום עם אירינוטקאן). האתגר המשמעותי בטיפול בחולי SCLC נובע מכך שחולים רבים מגיבים טוב לטיפול, אך המחלה נשנית במרבית המקרים תוך כחצי שנה. בהישנות המחלה ניתן קו טיפול שני הכולל כימותרפיה שונה מזו שניתנה בקו הראשון (בדרך כלל Topotecan/Irinotecan/Adriamycin) או חזרה על אותו משלב של הקו הראשון. היעילות בקו השני פחותה, מאופיינת בשיעורי תגובה נמוכים ונוספת לה רעילות משמעותית. במחלה מפושטת מתן כימותרפיה בלבד מצליח להשיג בשיעור גבוה מאוד הקלה בסימפטומים אולם הישרדות ארוכת טווח היא נדירה. חציון ההישרדות במחלה מפושטת שבה כאמור יש גרורות מחוץ לריאה (בה נמצא הגידול הראשוני) הוא כ-10 חודשים בלבד (5).

במחלה מפושטת, טיפול קרינתי יכול לסייע בשליטה על תסמיני המחלה בריאות, בעצמות, במוח ועוד, בנוסף לטיפול הכימותרפי.

באופן מפתיע, ההתקדמות העצומה שהתרחשה באונקולוגיה בעשורים האחרונים לא באה לידי ביטוי במחלת ה-SCLC. כל הטיפולים שנבדקו ב-30 השנים האחרונות במגמה לשפר את שיעור התגובה ולהאריך את משכה מעבר לטיפול הכימותרפי נכשלו ולא הצליחו להביא להארכת הישרדות.

בשנים האחרונות מהווה תחום האימונותרפיה פריצת דרך משמעותית בטיפול בסרטן ריאות מסוג NSCLC והביא להארכת ההישרדות של החולים. התרופות מפעילות את מערכת החיסון על מנת שזו תתקוף את תאי הגידול, בשונה מכימותרפיה שפוגעת בתא הגידולי עצמו. לאחרונה תחום האימונותרפיה נבחן גם ב-SCLC. מחקרים קלינים רבים בוחנים את היעילות והבטיחות של טיפולי אימונותרפיה שונים בחולי SCLC אשר חלק מתוצאותיהם פורסמו וכולנו תקווה שיביאו בשורה חדשה לטיפול.

המידע נכון לתאריך 3.9.2019.

מוגש בחסות חברת רוש פרמצבטיקה (ישראל) בע"מ.

אסמכתאות:

1. Govindan R, Page N, Morgensztern D, Read W, Tierney R, Vlahiotis A, Spitznagel EL, Piccirillo J. Changing epidemiology of small-cell lung cancer in the United States over the last 30 years: analysis of the surveillance, epidemiologic, and end results database. J Clin Oncol. 2006 Oct 1;24(28):4539-44.

2. Yu JB, Decker RH, Detterbeck FC, Wilson LD. Surveillance epidemiology and end results evaluation of the role of surgery for stage I small cell lung cancer. J Thorac Oncol. 2010 Feb;5(2):215-9.

3. Rivera MP, Mehta AC, Wahidi MM. Establishing the diagnosis of lung cancer: Diagnosis and management of lung cancer, 3rd ed: American College of Chest Physicians evidence-based clinical practice guidelines. Chest. 2013 May;143(5 Suppl):e142S-e165S.

4. Jett JR, Schild SE, Kesler KA, Kalemkerian GP. Treatment of small cell lung cancer: Diagnosis and management of lung cancer, 3rd ed: American College of Chest Physicians evidence-based clinical practice guidelines. Chest. 2013 May;143(5 Suppl):e400S-e419S.

5. Kalemkerian GP. Small Cell Lung Cancer. Semin Respir Crit Care Med. 2016 Oct;37(5):783-796. Epub 2016 Oct 12.

נושאים קשורים:  NSCLC
מאמרים נוספים שיעניינו אותך