החייאה 06.04.2020

תחלואה נלווית והחייאה על ידי עוברי אורח בהתקפי לב מחוץ לבית החולים

במחקר נבחנו ההבדלים בתחלואה נלווית ובתמותה בין מטופלים שעברו החייאה מחוץ לכותלי בית החולים ולפני הגעת צוות רפואי לאלה שעברו החייאה לאחר הגעתו של צוות רפואי

החיאה (צילום: אילוסטרציה)
החיאה (צילום: אילוסטרציה)

החייאה שמבוצעת לפני הגעתם של צוותי רפואה דחופה נמצאה בקשר עם עלייה בשרידות לאחר התקף לב המתרחש מחוץ לכותלי בית החולים. מטרת מחקר זה היתה לבדוק אם למטופלים שבוצעה בהם החייאה על ידי עוברי אורח היו תחלואות נלוות שונות ממטופלים שלא בוצעה בהם החייאה, וכן להעריך את הקשר בין החייאה שבוצעה על ידי עובר אורח ושרידות של 30 יום תוך תקנון להימצאות הבדל שכזה.

במחקר נכללו מטופלים שעברו התקף לב מחוץ לכותלי בית החולים במרשם השוודי להחייאה בין השנים 2011-2015, אשר אוחדו עם מרשם המטופלים הלאומי. מדד צ'רלסון לתחלואה נלווית (CCI)יCharlson Comorbidity Index שימש למדידת התחלואה הנלווית. רגרסיה לוגיסטית רב-משתנית בוצעה להערכת ההשפעה של מדד צ'רלסון על הקשר בין החייאה בידי עובר אורח לתוצא.

במחקר נכללו 11,955 מטופלים שעברו התקף לב בחוץ לכותלי בית החולים, כאשר 71% מתוכם עברו החייאה על ידי עובר אורח. בקרב מטופלים שעברו החייאה על ידי עובר אורח היה מדד נמוך יחסית של תחלואה נלווית בהשוואה למטופלים שלא עברו החייאה (ממוצע ± סטיית תקן: 2.2±2.3 לעומת 2.5±2.4;p<0.0001).

אולם, להבדל זה בתחלואה הנלווית לא היתה השפעה על הקשר בין החייאה בידי עובר אורח לשרידות של 30 יום במודל רב המשתנים שכלל משתנים מסיחים אחרים (יחס סיכויים של 2.34 (רווח בר-סמך 95% 2.01 – 2.74) ללא תקנון לCCI ויחס סיכויים של 2.32 (1.98 – 2.71) עם תקנון ל-CCI).

מסקנת המאמר היתה שבקרב מטופלים שבוצעה בהם החייאה לפני הגעתם של צוותי רפואת חירום היו פחות תחלואות נלוות בהשוואה למטופלים שלא בוצעה בהם החייאה. גם בהתחשב בהבדל זה, החייאה בידי עובר אורח עודנה מתקשרת לעלייה בשרידות של 30 יום לאחר התקף לב מחוץ לכותלי בית החולים.

מקור: 

Hirlekar G, et al. (2020), Heart, 0, 1-7.

נושאים קשורים:  מחקרים,  קרדיולוגיה,  החייאה,  התקף לב,  מדד צ'רלסון
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו