כאב 06.04.2020

להתנהגות אלטרואיסטית יש השפעה משככת כאב

החוקרים הראו שהתנהגות אלטרואיסטית משככת כאב פיזי אקוטי שנגרם למבוגרים בריאים ובנוסף משככת גם כאבים כרוניים בקרב חולי סרטן

טיפול פליאטיבי משפר את מצבם של קשישים (אילוסטרציה)

עיסוק בהתנהגויות אלטרואיסטיות, שאינן מקדמות את האינטרסים העצמיים, טומן בחובו מחיר יקר מבחינה אבולוציונית, אך באופן מפתיע עיסוק מסוג זה מקדם את בריאות ורווחת האלטרואיסט.

קבוצת מדעני מוח פרסמה בכתב העת המדעי PNAS ניסוי שנועד לסייע להבין את הפרדוקס הזה. בשני מחקרי פיילוט ושלושה ניסויים מלאים החוקרים הוכיחו שלהתנהגות אלטרואיסטית יש השפעה משככת כאב.

בסדרת ניסויים מורכבים אלה, החוקרים הראו שהתנהגות אלטרואיסטית משככת כאב פיזי אקוטי שנגרם למבוגרים בריאים ובנוסף משככת גם כאבים כרוניים בקרב חולי סרטן.

החוקרים נעזרו ב-fMRI  ובעזרתו מצאו כי לאחר שאנשים ביצעו פעולות אלטרואיסטיות הוחלשה משמעותית פעילות המוח בקליפת המוח הגבית הסינגולרית ובאינסולה הדו-צדדית כתגובה לשוק חשמלי כואב. ההפעלה המופחתת של האינסולה הימנית כתגובה לכאב תווכה על ידי פעילות עצבית בקליפת המוח הקדמית המדיאלית (VMPFC), ואילו הפעלת ה-VMPFC היתה בקורלציה חיובית עם רמת המשמעות שנחוותה כתוצאה מביצוע ההתנהגות האלטרואיסטית.

ממצאים אלה מעידים כי המחיר האישי שנגרם כתוצאה מעזרה לאחרים מוביל להפחתת כאב פיזי בקרב המבצעים פעילות אלטרואיסטית על ידי מנגנון היוצר חיץ (buffer) לעיבוד של חוויות לא נעימות ומכאיבות.

מקור:

Proceedings of the National Academy of Sciences Jan 2020, 117 (2) 950-958; DOI: 10.1073/pnas.1911861117

נושאים קשורים:  מחקרים,  התנהגות אלטרואיסטית,  כאב פיזי,  fMRI
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו