קנאביס 13.04.2020

קנאביס בשאיפה מפחית את חומרת המיגרנה

החוקרים גילו כי מוצרים מרוכזים של קנאביס, כמו שמן קנאביס, הובילו לירידה גדולה יותר בדירוג חומרת כאבי הראש מאשר צריכה של תפרחת הקנאביס

צריכת קנאביס בשאיפה מפחיתה את חומרת המיגרנה ב 49.6% - כך עולה ממחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת וושינגטון. המחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת Journal of Pain, הוא הראשון שמסתמך על מדגם גדול של חולים עם כאב ראש ומיגרנה המשתמשים בקנאביס בזמן אמת. במחקרים קודמים ביקשו מהמטופלים לנסות לזכור את השפעת השימוש בקנאביס בעבר. ניסוי קליני אחד בעבר הצביע על כך שתרופה המכילה קאנבינואיד סינטטי (נבילון) הייתה יעילה יותר מאיבופרופן בהקלת כאבי ראש, אך טרם התבררה השפעת הצריכה בשאיפה של צמח הקנאביס עצמו על מיגרנה.

החוקרים ניתחו נתונים ארכיוניים מאפליקציית Strainprint, המאפשרת למטופלים לעקוב אחר התסמינים לפני ולאחר השימוש בקנאביס רפואי. המידע התקבל מ -1,300 חולים שהשתמשו באפליקציה יותר מ-12,200 פעמים על מנת לעקוב אחר שינויים בחומרת כאבי הראש הכלליים, ועוד 653 שהשתמשו באפליקציה יותר מ-7,400 פעמים כדי לעקוב אחר שינויים בחומרת המיגרנה.

בנוסף לממצאים על ההפחתה המשמעותית בחומרת כאבי הראש הכלליים (47.3%) והמיגרנה (49.6%)  החוקרים לא מצאו הוכחה לכך שקנאביס עלול לגרום ל"כאב ראש משימוש יתר בטיפול" (overuse headache), תופעה המופיעה בטיפולים קונבנציונליים העלולים להחמיר את כאבי הראש של החולים לאורך זמן. עם זאת, החוקרים זיהו חולים המשתמשים במינונים גדולים יותר של קנאביס לאורך זמן ומפתחים סבילות לתרופה.

החוקרים גילו כי מוצרים מרוכזים של קנאביס, כמו שמן קנאביס, הובילו לירידה גדולה יותר בדירוג חומרת כאבי הראש מאשר צריכה של תפרחת הקנאביס. עם זאת, לא נמצא הבדל משמעותי בהפחתת הכאב בהשוואה בין זני הקנאביס שונים בעלי ריכוזי משתנים של הטטרה הידרוקאנאבינול (THC) וקנאבידיול (CBD - שניים מהמרכיבים הכימיים הנחקרים ביותר בקנאביס, הידועים גם כקנאבינואידים.

החוקרים מציינים כי ישנם מגבלות משמעותיות למחקר המבוסס על דיווחי אפליקציית Strainprint מכיוון שהוא מסתמך על קבוצה של מטופלים בעלי ציפייה שהקנאביס יסייע לסימפטומים שלהם. החוקרת הראשית מדגישה כי "אני חושדת שיש הערכת יתר של יעילות הקנאביס, אני מקווה שמחקר זה יניע את החוקרים לבצע את העבודה הקשה של ביצוע ניסויי עם בקרת פלצבו. בינתיים זה לפחות נותן לחולים ולרופאים יותר מידע על מה ניתן לצפות משימוש בקנאביס במצבים אלו".

מקור: 

Carrie Cuttler, Alexander Spradlin, Michael J. Cleveland, Rebecca M. Craft. Short- and Long-Term Effects of Cannabis on Headache and MigraineThe Journal of Pain, 2019; DOI: 10.1016/j.jpain.2019.11.001

נושאים קשורים:  קנאביס,  מיגרנה,  כאבי ראש,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו