אסטמה 16.04.2020

כיצד חולים בוחרים אסטרטגיות לניהול אסטמה?

מחקר איכותני בקרב רופאי משפחה בבריטניה בחן כיצד חולים עם אסטמה והורים/ מטפלים בילדים עם אסטמה מפתחים וקובעים אסטרטגיות מומלצות לניהול החיים עם אסטמה

אסתמה (צילום: אילוסטרציה)

אסטמה הנה מחלה עם שונות גבוהה במיוחד בין חולה לחולה ודינמיקה קשה לחיזוי. מחקרים רבים מצביעים על כך שהכרת המטופל את המחלה היא קריטית להישרדותו. באופן ספציפי, ישנה חשיבות רבה לפיתוח היכולת של המטופל לזיהוי אובדן השליטה במחלה וידיעה מהי הפעולה המהירה שיש לנקוט במצבים אלה. יחד עם זאת, בפועל, יישום האסטרטגיות המומלצות למטופלים לניהול עצמי של המחלה לוקה בחסר.

המחקר הנוכחי בחן כיצד חולים עם אסטמה והורים/ מטפלים בילדים עם אסטמה מפתחים וקובעים אסטרטגיות מומלצות לניהול החיים עם אסטמה, וכיצד יכולים רופאים יכולים לתמוך בצורה הטובה ביותר בתהליך של בחירת אסטרטגיה מתאימה.

במחקר נכללו חולים עם אסטמה והורים/ מטפלים בילדים עם אסטמה מעשרה פרקטיקות כלליות (תוך שימוש בגיל, מין ומשך אסטמה). המשתתפים לקחו חלק בקבוצות מיקוד או ראיונות בין מאי 2016 לאוגוסט 2016. במסגרת הראיונות המשתתפים נשאלו על החוויות שלהם מהטיפול הרפואי, אופן ההתמודדות שלהם עם אסטמה והשקפותיהם בנוגע לניהול עצמי נתמך רופא של המחלה. ראיונות ומפגשי קבוצות מיקוד הוקלטו באודיו והועברו תמלול מלא. המלל עבר ניתוח תמטי איטרטיבי, תוך התחשבות בשאלת המחקר והתבסס על תורת ההרגלים (habit theory) תוך דיון עם צוות מחקר רב תחומי.

49 משתתפים (45 חולים; 4 הורים / מטפלים) השתתפו ב 32 ראיונות וחמש קבוצות מיקוד. מתוכם 11 דיווחו על שימוש בתכנית פעולה ספציפית לניהול האסטמה. המטופלים למדו כיצד לנהל את עצמם לאורך זמן, לבנות ידע מניסיון אישי וממקורות אחרים, כגון האינטרנט. פעולות קבועות, למשל נטילת תרופות, נהפכו להרגלים. התמודדות עם תרחישים חדשים או לא צפויים דרשו יכולות של התבוננות עצמית רפלקטיבית על המצב, יכולות שעשויות להיות נתמכות על ידי תוכנית פעולה מותאמת ונעדרו אצל רבים מהמשתתפים.

מטופלים דיווחו על למידה אינטואיטיבית כיצד לנהל את עצמם. בעוד מספר פעולות רגילות הפכו להרגל, נמצא שההתמודדות עם אירועי מחלה בלתי צפויים דורשת יכולות קוגניטיביות של רפלקציה עצמית.

החוקרים מסיקים כי על מנת לתמוך ביישום של ניהול עצמי מיטבי באסטמה על הקלינאים לשקול את ההיבטים הללו של ניהול עצמי ותמיכה, ולא לוותר על חינוך המטופלים באופן יזום תוך הערכה תקופתית של יכולותיהם ומשאביהם מבחינות אלו של יצירת הרגלים מול יכולות לרפלקציה עצמית.

מקור: 

British Journal of General Practice 23 March 2020; bjgp20X708869. DOI: https://doi.org/10.3399/bjgp20X708869

נושאים קשורים:  מחקרים,  אסטמה,  תכנון טיפול בהתאמה אישית,  ניהול בריאות ראשונית
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו