סרטן השד 20.04.2020

השפעת מלטונין על חולות סרטן השד העוברות טיפולי כימותרפיה

החוקרים העריכו את ההשפעות של מתן מלטונין על קוגניציה, תסמינים דיכאוניים ואיכות השינה בחולות סרטן השד תחת טיפולים כימיים

כימותרפיה (צילום: אילוסטרציה)
כימותרפיה (צילום: אילוסטרציה)

בניסוי אקראי, בעל סמיות כפולה ובקרת פלסבו, חוקרים ממספר מוסדות מובילים בברזיל בדקו את ההשערה כי מתן 20 מ"ג מלטונין, לפני ובמהלך המחזור הראשון של טיפולי הכימותרפיה האדג'וונטית לסרטן השד (ACBC), עשוי להפחית את תופעות הלוואי המוכרות הקשורות בתפקוד קוגניטיבי של חולות סרט השד.

החוקרים העריכו את ההשפעות של מלטונין על קוגניציה, תסמינים דיכאוניים ואיכות השינה. בנוסף הם ניסו לענות על השאלה האם השפעות קוגניטיביות אלו קשורות לשינויים ברמות בסרום של גורם מוחי נוירוטרופי (BDNF) ושל הקולטן שלו, טרופומיוזין קינאז (TrkB) B.

36 נשים חולקו באקראי לקבלת מלטונין או פלצבו למשך עשרה ימים. לצורך הערכת הביצועים הקוגניטיביים של הנשים החוקרים השתמשו בביצוע משימות קוגניטיביות מתוקפות:

Trail-Making-Test Parts A and B - TMT A-B,

Rey Auditory-Verbal Learning Test - RAVLT,

Controlled Oral Word Association Test - COWAT

inhibitory task type Go / No-Go

התוצאות חשפו כי מלטונין שיפר את תפקוד הביצוע בציוני A-B TMT, משפר את זיכרון השליפה האפיזודי (מיידי ומאוחר) ואת זיכרון הזיהוי במבחן RAVLT, והגביר את השטף המילולי במבחן COWAT האורתוגרפי.

החוקרים אף מצאו מתאם שלילי בין ציוני TMT-A-B) A-B) לבין רמות הבסיס של TrkB ו-BDNF, בהתאמה. בסוף הטיפול, שינויים ב-TrkB ו-BDNF היו קשורים בקשר הפוך עם תסמינים דיכאוניים ואיכות שינה, אך לא עם ציוני TMT.

תוצאות אלה מצביעות על השפעה נוירו-פרוטקטיבית (מגנה על תאי המוח) של מלטונין שביכולתה לנטרל את ההשפעות השליליות של כימותרפיה אדג'וונטית על תפקוד קוגניטיבי, איכות שינה ותסמיני דיכאון.

מקור:

Palmer ACS, Zortea M, Souza A, Santos V, Biazús JV, Torres ILS, et al. (2020) Clinical impact of melatonin on breast cancer patients undergoing chemotherapy; effects on cognition, sleep and depressive symptoms: A randomized, double-blind, placebo-controlled trial. PLoS ONE 15(4): e0231379. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0231379

נושאים קשורים:  מחקרים,  מלטונין,  כימותרפיה,  תפקוד קוגניטיבי,  סרטן השד
מאמרים נוספים שיעניינו אותך