רפואת משפחה 25.05.2020

מי הם המטופלים הפונים לרופא משפחה עם כל כאב גרון?

קבוצת חוקרים בבריטניה ניסתה לזהות את המאפיינים של אנשים עם נטייה לפנות לרופאי משפחה במקום לטפל בעצמם בביתם

מדידת לחץ דם, רופא משפחה. אילוסטרציה

הביקוש לביקורי רופא משפחה בבריטניה גבוה מההיצע. יש מטופלים רבים המגיעים לרופא המשפחה שלא לצורך וקובעים תורים בשל מחלות קלות במקום להסתפק בטיפול עצמי ביתי.

במחקר שפורסם בבריטניה לאחרונה, קבוצת חוקרים ניסתה לזהות את המאפיינים של אנשים עם נטייה לפנות לרופאי משפחה במקום לטפל בעצמם בביתם.

החוקרים השתמשו בשתי תיאורי מקרה קצרים שבהם מתוארות שתי מחלות נפוצות במבוגרים. מחצית מהנשאלים קיבלו מקרה של שיעול וכאבי גרון במשך שלושה ימים, והחצי השני השלים מקרה של שלשול והקאות במשך יומיים. רגרסיה לוגיסטית בוצעה כדי לזהות מאפיינים הקשורים לפנייה לרופאי משפחה בהשוואה להתמודדות עם הבעיה בעצמם, ייעוץ טלפוני עם שירותי בריאות (NHS 111) או יצירת קשר עם שירות אחר, כולל רוקח.

2906 נשאלים הגיבו לשאלון המחקר (שיעור התגובה היה 42%). המגיבים היו בסיכוי כפול לבחור ב"פנה לרופא המשפחה" במקרה של שלשול והקאה מאשר במקרה של שיעול וכאבי גרון (44.7% לעומת 21.8%).

גורמים הקשורים לנטייה להגיע לרופא משפחה כללו גיל> 75 שנים, קהילות אתניות (BAME) שחור, אסיאתי ומיעוטים; תחושת מוצפות מבעיות בריאות בלתי צפויות, אוריינות בריאות נמוכה יותר ומחשבה כי אין שימוש יתר ברפואת משפחה.

החוקרים מסיקים כי סוג התסמין, המאפיינים האישיים ואמונות האוכלוסיה לגבי הזמינות והעומסים ברפואת המשפחה מסבירים את הנטייה לפנות לרופאים במקרה של מחלה קלה הניתנת לטיפול עצמי.

מקור: 

O'Cathain A, Simpson R, Phillips M, Dickson JM. Tendency to contact general practice instead of self-care: a population vignette study [published online ahead of print, 2020 Apr 15]. BJGP Open. 2020;bjgpopen20X101024. doi:10.3399/bjgpopen20X101024

נושאים קשורים:  מחקרים,  רפואת משפחה,  סקרי בריאות,  שימוש בשירותי בריאות,  חולים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו