דורמינול 13.07.2020

מיעוט יחסי של תופעות לוואי בתרופה יעילה לטיפול בהפרעות שינה

תוצאות המחקר הצביעו על כך ששילוב התמציות הזהה לתרופה דורמינול לילה היה עדיף באופן מובהק על פני הפלצבו מבחינת זירוז ההירדמות ושיפור דפוסי השינה במהלך הלילה

כ-20%-30% מאוכלוסיית העולם המערבי סובלת במהלך החיים מנדודי שינה או הפרעות בשינה. הפרעות שינה לאורך זמן עלולות לגרום לפגיעה ממשית בבריאות וכן לירידה בתפקוד ובפרודוקטיביות במקום העבודה [1]. הפרעות שינה נפוצות יותר בנשים והשכיחות של הפרעות אלו עולה עם הגיל [2].

טיפול בהפרעות שינה יכול להיות תרופתי קלאסי על ידי קבוצת הבנזודיאזפינים וקבוצות דומות אך יכול לכלול גם תכשירים אחרים, מבוססי צמחים כחומרים פעילים. תרופה המבוססת על צמח הולריאן וצמח הכשות - זהה ל'דורמינול לילה', המכיל מינון של 250 מ"ג תמצית ולריאן ו-60 מ"ג תמצית כשות (הופ) – הראתה יעילות בטיפול בהפרעות שינה במספר מחקרים.

במחקר [3] תצפיתי שנערך בשווייץ, 144 מטופלים עם הסטוריה של הפרעות שינה נטלו תרופה זהה לדורמינול לילה מדי יום למשך ארבעה שבועות. המטופלים ענו על שאלונים לבדיקת איכות השינה ובנוסף רופאי המשפחה ביצעו הערכה עצמאית של מאפייני הפרעות השינה של המטופלים.

תוצאות המחקר הראו כי מצבם של המטופלים השתפר משמעותית. 114 מתוך 144 המטופלים דיווחו על הירדמות מהירה וקלה יותר (79%), 112 מתוך 144 חוו שינה רגועה יותר (78%), 102 ישנו יותר זמן (71%) ו-98 התעוררו פחות פעמים במהלך הלילה (68%).

תוצאות השאלונים והתצפיות העצמאיות הראו כי נרשמה עלייה במשך השינה, במנוחה במהלך השינה, ברמות האנרגיה החיוניות ובתחושת הרווחה של המטופלים במהלך היום לאחר השינה.

בנוסף, רק בכ-2.8% מהמקרים נרשמו תופעות לוואי.

במחקר נוסף [4], אקראי וכפול סמיות, נבדקה היעילות של שילוב התמציות ולריאן וכשות, אותו שילוב של התרופה דורמינול לילה (ZE91019). החוקרים השוו את השפעת תרופה זו לטיפול בתרופה עם תמצית ולריאן בלבד או תמצית פלסבו (אינבו) בקרב חולים הסובלים מנדודי שינה ובחנו את דפוסי השינה של הנבדקים בביתם, באמצעות מערכת הקלטת פעילות מוחית ניידת המותאמת לשינה.

תוצאות המחקר הצביעו על כך ששילוב התמציות הזהה לתרופה דורמינול לילה היה עדיף באופן מובהק על פני הפלצבו מבחינת זירוז ההירדמות ושיפור דפוסי השינה במהלך הלילה. בגרפים [5] המוצגים ניתן לראות כיצד לאחר שבועיים של טיפול בתרופה מספר הפעמים וכמות הזמן במצב ערות במהלך השינה יורד באופן דרמטי (גרף 1 מול גרף 2). לעומת זאת, תמצית ולריאן בלבד לא קיצרה משמעותית את משך הזמן עד להירדמות.

גרף 1. הקלטת פעילות המוח בזמן השינה במטופלים עם אינסומניה לפני הטיפול בדורמינול. ניתן לראות מיעוט שינה עמוקה (REM) ומספר רב של יקיצות מהשינה במהלך הלילה.

בנוסף, לא נרשמו תופעות לוואי במחקר זה כלל.

גרף 2. הקלטת פעילות המוח בזמן השינה לאחר הטיפול בדורמינול למשך שבועיים. ניתן לראות שיפור משמעותי בדפוס השינה עם עליה במשך הזמן בשינה עמוקה (REM) ומיעוט של יקיצות ושהות במצב ערות.

בחסות חברת ניאופרם מוצרי צריכה

מקורות: 

[1] Füssel A. et al. (2000) Effects of A Fixed Valerian- Hop Extract Combination (Ze 91019)* On Sleep Polygraphy in Patients with Non- Organic Insomnia: A Pilot Study. Eur J Med Res 5:385-390

[2] Hossain, J. L., & Shapiro, C. M. (2002). The prevalence, cost implications, and management of sleep disorders: an overview. Sleep and Breathing, 6(02), 085-102.M. J. et al. (1996)

[3] Notter D. et al. (2003) Efficacy and Safety of a Valerian- Hops Combination- Preparation in Different Sleep Disorders A Therapy Observation. Phytotherapy 3:9-13

[4] Koetter U et al. (2007) A Randomized, Double Blind, Placebo- Controlled, Prospective Clinical Study to Demonstrate Clinical Efficacy of a Fixed Valerian Hops Extract Combination (Ze 91019) in Patients Suffering from Non- Organic Sleep Disorder. Phytotherpy Research 9:847-851

[5] Moll C. (2015) Baldrian und Hopfen Zeigen Synergistisches Wirkprinzip. Phytokompass 2:12-14

נושאים קשורים:  דורמינול,  הפרעות שינה
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו