מחלת אלצהיימר 30.07.2020

כיצד משפיעים חיסונים לשפעת ודלקת ריאות על הסיכון לאלצהיימר?

בדיקת דם פשוטה השיגה רמת דיוק גבוהה לגילוי מוקדם של אלצהיימר וחיסונים כנגד דלקת ריאות ונגד שפעת עונתית הפחיתו את הסיכון למחלה - מחקרים חדשים מהכנס הבינלאומי לאלצהיימר

חיסון. אילוסטרציה

חיסונים נגד שפעת ודלקת ריאות נקשרו להפחתה בסיכון לאלצהיימר. כך על פי מחקרים חדשים שהוצגו השבוע (ג') בכנס הבינלאומי לאלצהיימר שהתקיים ב"זום" משיקגו. בנוסף דווח באותו כנס ובפרסום מפורט שהופיע  ב-JAMA על פיתוח של בדיקת דם עם רמת דיוק גבוהה לגילוי מוקדם של מחלת אלצהיימר.

במחקרים הוצגו הממצאים הבאים: חיסון נגד שפעת עונתית, גם אם הוא ניתן פעם אחת בלבד, קשור להפחתה של 17% בסיכון לאלצהיימר וכאשר אותו אדם מתחסן בתכיפות מדי שנה, שיעור ההפחתה בסיכון עולה ב-13% ומגיע עד כדי 30%.

חיסון כנגד דלקת ריאות בבני 75-65 הציג גם הוא הפחתה בסיכון לאלצהיימר עד 40% בהתאם לגנים של המתחסנים. באנשים עם דמנציה, הסיכון לאלצהיימר גדל פי 6 אם נדבקו בזיהומים הנ"ל מול סיכון של פי 3 אצל מי שאינם סובלים מדמנציה.

בדיקת הדם החדשה הראתה דיוק כמו בשיטות בדיקה פולשניות יקרות. ההערכה היא כי תוכל להיכנס לשימוש קליני בתוך שלוש שנים והחוקאים סבורים כי בדיקה זאת תגרום לאבחון מוקדם יותר באנשים שאינם מאובחנים כיום או מאובחנים לאלצהיימר באיחור.

על פי נתוני המחקר, הבדיקה הצליחה לזהות מחלת אלצהיימר ולהבדיל בינה לבין דמנציה ומחלות מוח ניווניות אחרות בדיוק של כ-90%. החוקרים הדגישו כי הממצאים דורשים ניסויים נוספים.

נושאים קשורים:  אלצהיימר,  חיסון לשפעת,  מחקרים,  חיסון לדלקת ריאות,  אבחון אלצהיימר
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו