פרכוסי חום 30.07.2020

האם פרכוסי חום לאחר חיסון בילדים מהווים סיכון התפתחותי?

המחקר השווה את תוצאי ההתפתחות וההתנהגות בין ילדים עם פרכוסי חום לאחר חיסון לבין ילדים עם פרכוסי חום ללא קשר לחיסון

חום בילדים. אילוסטרציה

במחקר זה נעשתה השוואה בין תוצאי ההתפתחות וההתנהגות של ילדים אשר חוו פרכוסי חום (FS) התחלתיים לאחר חיסון (VP) לבין אלה שחוו פרכוסי חום התחלתיים לא לאחר חיסון (NVP-FS), וקבוצת ביקורת של אלה שלא חוו פרכוסים כלל.

במחקר עוקבה פרוספקטיבי זה, שנערך במרכזים רפואיים רבים, גויסו ילדים עם FS ראשוניים בגילאים הקטנים מ-30 חודשים, מארבעה בתי חולים אוסטרליים, בין מאי 2013 לאפריל 2016. הילדים סווגו כ-VP-FS או NVP-FS. ילדים ללא היסטוריה של פרכוסים, באותם הגילאים, גויסו כקבוצת ביקורת.

משתתפים אשר חוו FS 12-24 חודשים לאחר ה-FS הראשוניים עברו הערכה ע"י סקאלת Bayley, מהדורה 3 (Bayley-III). בנוסף, קבוצת הביקורת עברה אותה הערכה בגילאי 12-42 חודשים. התוצא הראשוני היה הדירוג הקוגניטיבי של Bayley-III.

המיומנויות הפרה-אקדמאיות של הילדים הוערכו ע"י מבחני ההישגיות של Woodcock-Johnson, מהדורה 3. בנוסף לכך, הערכת התנהגותם ותפקודם הניהולי נלקחו משאלונים שהוריהם מילאו.

תוצאות המחקר הדגימו שאין הבדל מובהק בתפקוד הקוגניטיבי בין 62 ילדים עם VP-FS, ל-70 ילדים עם NVP-FS וקבוצת הביקורת (90 ילדים) (F=2.645, יp=0.07). לא נמצאו הבדלים בכל שאר המדדים בין הקבוצות. כמו כן, לא נמצא סיכון גבוה יותר לעיכוב משמעותי/ גבולי או לשינוי התנהגותי בילדים עם VP-FS בהשוואה לאלה עם NVP-FS או קבוצת הביקורת.

החוקרים מסכמים כי VP-FS לא נקשרים לסיכון גבוה יותר לבעיות התנהגותיות או התפתחותיות בילדים קטנים, בהשוואה לילדים עם NVP-FS או קבוצת הביקורת. הורים ומטפלים יכולים להיות רגועים ש-VP-FS אינם גורמים לתופעות לוואי המשפיעות על התפתחות הילדים.

מקור: 

Deng L. et al. (2020), Neurology In Press

נושאים קשורים:  מחקרים,  נוירולוגיה,  ילדים,  פרכוסי חום,  חיסון,  תפקוד קוגניטיבי,  פעוטות
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו