תיאור מקרה 13.08.2020

תיאור מקרה: תקלה בשאנט VPS עקב דלקת כיס המרה

דו"ח זה הוא הראשון שחשף כי כשל של שאנט VPS עלול להיגרם כתוצאה מדלקת כרונית בכיס המרה, אשר גרמה לעלייה בלחץ תוך בטני

כריתת כיס המרה. אילוסטרציה

שאנט Ventriculoperitoneal) VPS) הוא הטיפול הנפוץ ביותר במקרים של הידרוצפלוס אידיופתי עם לחץ תקין - תת סוג של הידרוצפלוס המאופיין בהפרעה בהליכה, דמנציה ובריחת שתן. עם זאת, ליקויים בתפקוד וסיבוכים בפעילות התקינה של שאנט מסוג VPS אינם דבר נדיר כלל אך מעורבות של דלקת בדרכי המרה בתקלת שאנט היא נדירה ביותר.

בדו"ח מקרה שפורסם בכתב העת Medicine, מתוארת אישה בת 73 עם הידרוצפלוס אידיופתי עם לחץ תקין שעברה VPS ולאחר מכן פיתחה דלקת כרונית. המטופלת סבלה מעייפות ולא היתה מסוגלת ללכת. בשיחה עם משפחתה תואר בנוסף שתאבונה פחת ובטנה התנפחה.

אבחנה של דלקת כרונית בדרכי המרה​​ אוששה באמצעות CT בבטן, שהראה כיס מרה מוגדל ונפוח ואוויר במערכת העיכול. CT ראש הראה הידרוצפלוס עם מערכת חדרית מוגדלת ובצקת סביב החדרים.

החולה עברה ניתוח כריתת כיס המרה לפרוסקופי בהצלחה, ללא צורך בשום התערבות נוספת. בהמשך במעקבים התברר כי זיכרון המטופל ויכולתה הקוגניטיבית נפגעו מעט. לא נצפו סימני דלקת צנתר או סימני דלקת בבטן במהלך שלושת חודשי מעקב נוספים.

החוקרים מסכמים כי למיטב ידיעתם, דו"ח זה הוא הראשון שחשף כי כשל של שאנט VPS עלול להיגרם כתוצאה מדלקת כרונית בכיס המרה, אשר גרמה לעלייה בלחץ תוך-בטני.

מקור:

Yu, Q., Lou, C., Feng, T., & Liu, Y. (2020). Ventriculoperitoneal shunt malfunction due to chronic cholecystitis: A case report. Medicine99(25), e20565. https://doi.org/10.1097/MD.0000000000020565

נושאים קשורים:  VPS,  מחקרים,  תיאור מקרה,  דלקת בדרכי המרה,  הידרוצפלוס
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו