כאב 31.08.2020

מחקר ישראלי עמד על הקשר בין כאב כרוני להזדקנות מוקדמת

במחקר שנערך באוניברסיטת תל אביב ופורסם ב-Journal of Pain נבחן הקשר בין כאב כרוני קשור להזדקנות מוקדמת ונבדק האם פעילות גופנית ממתנת את הקשר הזה במידה שהוא קיים

כאב (צילום: אילוסטרציה)
כאב (צילום: אילוסטרציה)

כאב כרוני עלול להוביל למגוון השפעות בריאותיות מזיקות. לאחרונה במספר מחקרים נראה כי כאבים כרוניים קשורים גם להזדקנות מוקדמת, המתבטאת בקיצור של אורך הטלומרים (TL). עם זאת, הראיות העומדות מאחורי השערה זו הן נדירות ואינן עקביות.

קבוצת חוקרות מאוניברסיטת תל אביב פרסמה החודש מחקר בכתב העת המוביל Journal of Pain בו נבחן הקשר בין כאב כרוני קשור להזדקנות מוקדמת ונבדק האם פעילות גופנית (PE) ממתנת את הקשר הזה במידה שהוא קיים.

116 גברים גויסו למחקר זה; קבוצה אחת של גברים הסובלים מכאבים כרוניים (n = 67), וקבוצת בקרה מותאמת ללא כאבים כרוניים (n = 49). דגימות דם לניתוח TL נאספו והמשתתפים רואיינו והשלימו שאלונים. בקבוצות המחקר נכללו אנשים עם מוגבלות פיזית כאשר משתנה זה היה תחת שליטה בניתוח הנתונים.

ה-TL של אנשים עם כאב כרוני היה קצר משמעותית מזה של אנשים ללא כאבים. ניתוח רגרסיה גילה השפעה ממתנת משמעותית של פעילות גופנית על כאבים כרוניים ועל TL הרבה מעבר להשפעות של מוגבלות, גיל ומשקל. בעוד שכאב כרוני נקשר לטלומרים קצרים יותר אצל משתתפים שלא התאמנו, קשר זה לא היה משמעותי בקרב המשתתפים שעשו פעילות גופנית.

מהתוצאות עולה כי כאב כרוני קשור להזדקנות מוקדמת; עם זאת, פעילות גופנית עשויה להקל על הקשר הזה ולהגן על אנשים מפני ההשפעות המזיקות של כאב כרוני. נושא זה מהווה איתות לרופאי המשפחה לעקוב אחרי סימני הזדקנות מוקדמת בקרב חולי כאב כרוני, כאשר הם נמצאים בסיכון. בנוסף, יש לעודד חולי כאב כרוני לבצע פעילות גופנית סדירה על מנת למתן הזדקנות מוקדמת.

מקור:

Lahav, Y., Levy, D., Ohry, A., Zeilig, G., Lahav, M., Golander, H., Guber, A. C., Uziel, O., & Defrin, R. (2020). Chronic Pain and Premature Aging - The Moderating Role of Physical Exercise. The journal of pain : official journal of the American Pain Society, S1526-5900(20)30061-4. Advance online publication. https://doi.org/10.1016/j.jpain.2020.08.001

נושאים קשורים:  אורך הטלומר,  פעילות גופנית,  מחקרים,  כאב כרוני,  הזדקנות מוקדמת
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו