גיל המעבר 01.10.2020

מיקרוביום המעי של נשים לאחר גיל המעבר דומה לזה של גברים

במחקר הנוכחי נבדק הרכב המיקרוביום במעיים והפונקציונליות שלו ביחס למין, גיל המעבר וריכוז סטרואידי מין במחזור הדם

הדמיית מיקרוביום. אילוסטרציה

הורמוני בלוטות המין הוצעו כמנגנון הבסיסי האחראי לדימורפיזם המיני שנצפה במחלות מטבוליות. מחקרים בבעלי חיים הראו גם קשר סיבתי בין מיקרוביום המעיים לתהליכי חילוף החומרים במעי. עם זאת, עד כה מרבית המחקרים התעלמו במידה רבה מהתפקיד של דימורפיזם מיני במיקרוביוטה במעיים ותפקידו הפוטנציאלי של המיקרוביום בהשפעה על הורמוני המין ובקביעת הרגישות על בסיס מין למחלות שונות.

אף על פי שיש עדויות להבדלים ספציפיים על בסיס מין במגוון המיקרוביוטה במעיים, בהרכב ובפונקציונליות, התוצאות אינן עקביות. חשוב לציין, שרוב המחקרים שנעשו עד כה לא הביאו בחשבון את מצב ההורמונים הסטרואידלים של בלוטות המין. לכן, במחקר הנוכחי נבדק הרכב המיקרוביום במעיים והפונקציונליות שלו ביחס למין, מצב גיל המעבר וריכוז סטרואידי מין במחזור הדם.

במחקר לא נמצאו הבדלים מובהקים במדדי הגיוון מסוג אלפא בין קרב נשים לפני ולאחר גיל המעבר לבין גברים אך מגוון הבטא היה שונה באופן מובהק בין הקבוצות.

חיידקי המעיים של נשים לאחר גיל המעבר היו דומים יותר לגברים מאשר לנשים לפני גיל המעבר. ניתוחים פונקציונליים של Metagenome לא גילו הבדלים משמעותיים בין נשים לאחר גיל המעבר לבין גברים. סטרואידים מהגונדות נקשרו במיוחד להבדלים אלה.

מיקרוביוטת המעיים של נשים טרם גיל המעבר הועשרה יותר בגנים מביוסינתזה של סטרואידים וממסלולי פירוק של סטרואידים, כאשר השינוי המשמעותי ביותר היה קשור במסלולי ביוסיתזה של סטרואידים. מסלולי סטרואידים מיקרוביאלים היו קשרים משמעותיים לרמות בפלזמה של טסטוסטרון ופרוגסטרון.

בנוסף, חתימה ספציפית למיקרוביום הצליחה לחזות את רמות הטסטוסטרון במחזור בתחילת המחקר ולאחר מעקב של שנה.ניתן היה להעביר חתימה זו של מיקרוביום מבני אדם לעכברים זכרים מדוללים במיקרוביום, באופן בו היה ניתו לחזות את רמות הטסטוסטרון של התורם כעבור ארבעה שבועות על בסיס נתוני העכבר, מה שמרמז שפרופיל המיקרוביוטה של ​​העכבר המקבל הושפע ממין התורם.

לבסוף, השמנת יתר ביטלה את מרבית ההבדלים שנצפו בין נשים שאינן שמנות טרם גיל המעבר, נשים לאחר גיל המעבר וגברים מבחינת בהרכב המיקרוביוטה במעי פונקציונליות ומצב הסטרואידים של בלוטת המין.

הממצאים הנוכחיים מעידים על הבדלים ברורים בהרכב המיקרוביאלי במעיים ובפונקציונליות המיקרביוטה במעי בין גברים ונשים, אשר מתבטלים על ידי מצב גיל המעבר והשמנה. תוצאות המחקר  מגלות גם קשר הדוק בין הרכב המיקרוביוטה במעי לרמות הסטרואידים של המין, במיוחד טסטוסטרון.

מקור:

Mayneris-Perxachs, J., Arnoriaga-Rodríguez, M., Luque-Córdoba, D., Priego-Capote, F., Pérez-Brocal, V., Moya, A., Burokas, A., Maldonado, R., & Fernández-Real, J. M. (2020). Gut microbiota steroid sexual dimorphism and its impact on gonadal steroids: influences of obesity and menopausal status. Microbiome, 8(1), 136.

נושאים קשורים:  מחקרים,  מין,  סטרואידים גבונדות,  מיקרוביום,  פרוגסטרון,  דימורפיזם מיני,  טסטוסטרון,  גיל המעבר
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו