לימפומה הודג'קין 28.10.2020

הישנות לימפומה הודג'קין: השוואה בין כימותרפיה קונבנציונלית להשתלת תאי גזע

ניתוח המאפיינים של מקרי הישנות לאחר טיפול קו ראשון בלימפומה הודג'קין שהתגלתה מוקדם

כימותרפיה (צילום: אילוסטרציה)
כימותרפיה (צילום: אילוסטרציה)

מחקר שנערך בגרמניה בדק את מאפייני המחלה והטיפול בחולי לימפומה מסוג הודג'קין שסבלו מהישנות המחלה לאחר טיפול קו ראשון בלימפומה שהתגלתה מוקדם. נערכה השוואה בין שני סוגים של טיפול קו שני: כימותרפיה במינון גבוה ולאחריה השתלת תאי גזע אוטולוגיים, לעומת טיפול כימותרפיה קונבנציונלית.

הפרוגנוזה של חולי לימפומה הודג'קין קלאסית שמתגלה מוקדם עם טיפול קו ראשון המותאם לסיכון היא מצוינת. בשני העשורים האחרונים הופחתה במידה ניכרת העוצמה של הכימותרפיה וההקרנות שניתנים כדי למנוע תמותה מהטיפולים.

מעקב ארוך טווח הראה ששני מחזורים של דוקסורוביצין, בלאומיצין, וינבלסטין, ודקרבזין (ABVD) ורדיותרפיה מוגבלת היו יעילים כמו גישות אינטיסיביות יותר מבחינת עצירת התקדמות המחלה ושרידות כללית. אך נצפתה הישנות של המחלה כאשר אינטנסיביות הטיפול הופחתה עוד יותר.

המחקר כלל 174 חולים שסבלו מהישנות לימפומה הודג'קין לאחר טיפול קו ראשון. ההישנות התרחשה לרוב כעבור יותר משנה לאחר הדיאגנוזה הראשונית, המחלה היתה בעיקר בשלב I או II.

85 (49%) מהחולים במחקר קיבלו טיפול קו שני של כימותרפיה קונבנציונלית, 70 (41%) חולים עברו השתלת תאי גזע אוטולוגית, 11 (6%) קיבלו רק הקרנות וארבעה (2%) קיבלו טיפול פליאטיבי.

הכימותרפיה הקונבנציונלית המובילה כוללת בלאומיצין, אתופוסיד, דוקסורובין ציקופוספמיד, וינקריסטין, פרוקרבזין ופרדניזון (BEACOPP) ולאחר מכן דוקסורובוצין, פרוקרבזין, וינבלסטין ודקרבזין (19%) ושילובים אחרים (13%).

הישרדות שנייה ללא התקדמות המחלה אצל מטופלים מבוגרים מגיל 60  היתה קצרה יותר. רובם טופלו בכימותרפיה קונבנציונלית ורק מעטים עברו השתלת תאי גזע. לאחר ביצוע תיקון לגיל, לא נמצא הבדל מובהק ביעילות של כימותרפיה קונבנציונלית לעומת השתלת תאי גזע בהישרדות שנייה ללא התקדמות המחלה.

לאחר הטיפול עכשווי בלימפומת הודג'קין שהתגלתה מוקדם, הישנות התרחשה בעיקר כעבור למעלה מ- 12 חודשים לאחר האבחנה הראשונה.

שילובי כימותרפיה כגון BEACOPP לטיפול בהישנות מהווים טיפול סביר לחולים שסובלים מהישנות של המחלה, בעיקר אם יש קונטר-אינדיקציה לטיפול בהשתלת תאי גזע או שטיפול כזה אינו אפשרי מבחינת משאבים.

לסיכום, רוב מקרי ההישנות אצל המחלימים התגלו לאחר יותר משנה מיום הדיאגנוזה הראשונית, וטיפול קו שני בכימותרפיה קונבנציונלית היה יעיל כמו השתלת תאי גזע.

מקור:

Relapse After Early-Stage, Favorable Hodgkin Lymphoma: Disease Characteristics and Outcomes With Conventional or High-Dose Chemotherapy Paul J. Bröckelmann, Horst Müller, Teresa Guhl, Karolin Behringer, Michael Fuchs, Alden A. Moccia, Andreas Rank, Martin Soekler, Tom Vieler, Thomas Pabst, Christian Baues, Bastian von Tresckow, Peter Borchmann, and Andreas Engert

נושאים קשורים:  מחקרים,  לימפומת הודג'קין,  תאי גזע,  כימותרפיה,  טיפול קו ראשון
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו