דלקת בדרכי השתן 13.01.2021

ללא סיבוכים וללא טיפול אנטיביוטי: המהלך הטבעי של דלקת בדרכי השתן

במחקר נמצא כי דלקות בדרכי השתן ללא טיפול כנראה לא יחמירו בתחילת המחלה, אך לאורך תקופה ממושכת ייתכנו סיבוכים

בעיות בדרכי השתן בנשים. אילוסטרציה

בעוד שדלקות בדרכי השתן ללא סיבוכים מטופלות לרוב באנטיביוטיקה,  הימשכות התסמינים ללא שימוש באנטיביוטיקה לא בוססה והדבר מקשה על קבלת החלטות מבוססות ראיות לגבי השימוש באנטיביוטיקה.

מטרת המחקר היתה לבדוק את המהלך הטבעי של דלקות בדרכי השתן ללא סיבוכים במבוגרים.

לטובת המחקר נסקרו מאמרים מהאתר PubMed שהתפרסמו עד נובמבר 2019 ובחנו מטופלות מבוגרות עם דלקות בדרכי השתן שטופלו כחלק מקבוצת אינבו בניסויים אקראיים מבוקרים, או במחקרים  שבהם לא השתמשו באנטיביוטיקה ומדדו את משך התסמינים. החוקרים השתמשו בהערכת סיכון פרוגנוסטית להטיה שעברה התאמה.

התוצאים כללו את אחוז המטופלות אשר בכל נקודת זמן היו ללא תסמינים, הראו שיפור בתסמינים או סבלו מהחמרה בתסמינים. מידע לגבי תופעות לוואי נבחן גם כן.

החוקרים איתרו שלושה מחקרים אקראיים (עם 346 משתתפים בקבוצת אינבו) ובשלושתם קריטריון ההכללה כלל נשים בלבד. הסיכון להטיה היה נמוך באופן כללי, אך דיווח חלקי של חלק מהפרטים הגביל את ההערכה.

במשך תשעה הימים הראשונים אחוז המשתתפות אשר לא הראו תסמינים או דיווחו על שיפור בתסמינים היה עד 42%. לאחר שישה שבועות, ערך זה ירד ל-36%. לאחר שישה שבועות 39% מהמשתתפות סבלו מהחמרה בתסמינים. שיעור תופעות הלוואי היה נמוך, ובשני ניסויים שונים נצפתה התקדמות לפיאלונפריטיס במשתתפת אחת מקבוצת האינבו.

למרות שעדיין קיים חוסר ודאות סביב המהלך הטבעי של דלקות בדרכי השתן ללא סיבוכים, נראה שהתסמינים של חלק מהנשים השתפרו או נעלמו באופן ספונטני, כאשר רוב השיפור נצפה בתשעת הימים הראשונים. נשים אחרות סבלו מהחמרה בתסמינים בנקודות זמן שונות שהשתנו בין הנשים, אך שיעור הסיבוכים המשמעותיים היה נמוך.

מקור:

British Journal of General Practice 2020; 70 (699): e714-e722. DOI: https://doi.org/10.3399/bjgp20X712781

נושאים קשורים:  דלקת דרכי השתן,  סיבוכים,  אינבו,  נשים,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו