קרצינומה מסוג מרקל גרורתי 15.02.2021

הערכת איכות חיי המטופלים בסרטן תאי מרקל

המחקר לתיקוף השאלון הוכיח כי הוא כלי מהימן ומדויק לשימוש בסרטן תאי מרקל גרורתי. התוצאות מצביעות על כך שה-FACT-M מתאים לשימוש בסרטן תאי מרקל ללא קשר לסטטוס הטיפולי של החולים

מאת ד"ר מחמוד אבו אמנה, המכון האונקולוגי, מרכז רפואי העמק

גידול ממאיר של תאי מרקל (Merkel Cell Carcinoma, MCC) הוא סרטן עור נדיר ואגרסיבי הקשור לסיכון גבוה לפיתוח גרורות. בשנת 2017, התרופה Avelumabי(BAVENCIO), שהינה תרופה ממשפחת anti PD-L1, הפכה לטיפול האימונולוגי הראשון בעולם המאושר לחולים עם סרטן תאי מרקל גרורתי (Metastatic MCC, mMCC), על בסיס נתוני מחקר JAVELIN Merkel 200.

לצורך הערכה תקפה ואמינה של איכות החיים של המטופלים (Health-Related Quality of Life, HRQoL), חשוב להשתמש בשאלונים שעברו תיקוף. במחלות נדירות, כמו סרטן של תאי מרקל (MCC), שאלונים מתוקפים ספציפיים לרוב אינם זמינים.

השאלון FACT-Mי(Functional Assessment of Cancer Therapy – Melanoma), פותח במקור לשימוש בסרטן עור מסוג מלנומה.

השימוש בשאלון זה והתיקוף שלו ב-MCC דווח בעבר בהתבסס על קבוצה של חולי MCC גרורתי אשר מחלתם התקדמה על קו טיפולי אחד או יותר עם כימותרפיה (NCT02155647 חלק א; n = 70). מאז פורסמו נתונים חדשים ממחקר JAVELIN Merkel 200 בקרב מטופלים נאיביים לכימותרפיה (NCT02155647 חלק ב '; n = 102).

מחקר זה [1] שפורסם בעיתון Health and Quality of Life Outcomes נועד להגביר את הדיוק והתיקוף של השאלון FACT-M בסרטן תאי מרקל גרורתי. המחקר הוא ניתוח פוסט-הוק (Post-hoc analysis) שתוכנן מראש ושנערך על נתונים שנאספו בחלק א' ו-ב'.

מחקרים שפורסמו עד כה מצביעים על כך שחולים עם mMCC חוו חוויות דומות הקשורות למחלתם ללא תלות בשאלה האם הם נאיביים לטיפול או לא. לכן, היה נכון במחקר זה לאגד את נתוני השאלון FACT-M מחלק א' (חולים שטופלו בעבר בכימותרפיה) וחלק ב' (חולים נאיביים).

התיקוף הוערך על ידי שלוש שיטות:

  1. Convergent validity: הערכת הפקטור של כל פריט בשאלון item-factor correlations.
  2. Known-groups validity: הערכת התיקוף לפי המצב התפקודי של החולים ECOG performance status 0 versus 1.
  3. Concurrent validity: תיקוף מקביל של השאלון בוצע על ידי הערכת איכות חיי החולים על ידי שימוש בשאלון EQ-5D items.

אמינות העקביות הפנימית הוערכה באמצעות השיטות הסטטיסטיות Cronbach’s α. Anchor- and distribution-based על מנת להפיק סף הבדלי חישוב מינימליים minimal important difference (MID) thresholds.

תוצאות המחקר מראות שהתיקוף לפי שלוש שיטות התיקוף (convergent, known-groups, concurrent) והאמינות (Cronbach α) של התיקוף אישרו את הממצאים הקודמים, ולפיהם השאלון FACT-M תקף בצורה מיטבית גם עבור חולי MCC. סף הבדלי חישוב מינימליים (MID thresholds) תואמים במידה רבה את הספים שנקבעו בעבר עם כמה התאמות קלות.

לסיכום, היות ובמחלות נדירות כגון Merkel cell carcinoma קיימים כלים מוגבלים להערכת איכות חיי החולים, מהווה מדגם החולים הגדול במחקר JAVELIN Merkel 200 בסיס איתן לתיקוף של השאלון FACT-M (שאלון אשר משתמשים  בו במלנומה). המחקר לתיקוף השאלון הוכיח כי הוא כלי מהימן ומדויק לשימוש בסרטן תאי מרקל גרורתי. התוצאות מצביעות על כך שה- FACT-M מתאים לשימוש בסרטן תאי מרקל ללא קשר לסטטוס הטיפולי של החולים.

מקור:

Bharmal M, Nolte S, Henry-Szatkowski M, Hennessy M, Schlichting M (2020) Update on the psychometric properties and minimal important difference (MID) thresholds of the FACT-M questionnaire for use in treatment-naïve and previously treated patients with metastatic Merkel cell carcinoma. Health Qual Life Outcomes. https://doi.org/10.1186/s12955-020-01402-3

נושאים קשורים:  קרצינומה מסוג מרקל גרורתי,  איכות חיים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו