נגיף הקורונה 16.08.2021

קולטנים מיאלואידים והשפעתם על תגובה דלקתית במחלת הקורונה

זוהו מספר קולטנים של תאים מיאלואידים המקיימים אינטראקציות עם נגיף הקורונה ומביאים ליצירת תגובה חיסונית חזקה | ננו-נוגדנים כנגדם עשויים למנוע הדבקה ולהפחית את התגובה הדלקתית

עדויות רבות מצביעות על המעורבות של תאים חיסוניים במחלת נגיף הקורונה (SARS-CoV-2), אך למרות זאת מרבית התאים הללו מבטאים באופן מזערי, אם בכלל, את חלבוני הקולטן המוכר של הנגיף - ACE2.

במחקר שפורסם בכתב העת Immunity ביצעו החוקרים בדיקות סקר של ביטוי קולטנים בתאים מהשורה המילואידית. בשיטה זו זיהו החוקרים מספר לקטינים מסוג C (DC-SIGN, L-SIGN, LSECtin, ASGR1 ו- CLEC10A) וכן חלבוני Tweety family member 2 (TTYH2) כשותפים תלויי-גליקאן להיקשרות חלבון ה-SPIKE של נגיף ה-SARS-CoV-2. למעט TTYH2, מולקולות אלה מקיימות אינטראקציה ראשונית עם חלבון ה-SPIKE דרך אזורים הנמצאים מחוץ לאתר קשירת הקולטן.

ניתוח רצף RNA  ברמת התא הבודד של תאים ריאה שנדגמו מחולי COVID-19 הצביעו על ביטוי דומיננטי  של מולקולות אלה על פניהם של תאים מיאלואידים.

למרות שקולטנים אלה אינם מסייעים לשכפול פעיל של SARS-CoV-2, המעורבות שלהם מביאה לתגובה פרו-דלקתית עוצמתית בתאים מיאלואידים הנמצאת במתאם לחומרת המחלה COVID-19.

בנוסף, החוקרים יצרו גם ננו-נוגדן הספציפי נגד חלבון SPIKE שחסם את הזיהום בנגיף בתיווך הקולטן ACE2 וגם את התגובות הפרו-דלקתיות המתווכות על ידי קולטנים מיאלואידים.

לסיכום, נראה כי אינטראקציות בין SARS-CoV-2 לקולטנים מיאלואידים מקדמות הפעלת יתר חיסונית, ועל כן חלבונים אלה והאינטראקציות ביניהם לבין הנגיף עשויים לשמש כמטרות אפשריות לטיפול ב-COVID-19.

מקור:

Lu, Qiao et al. Immunity. 2021 DOI: https://doi.org/10.1016/j.immuni.2021.05.006

נושאים קשורים:  קורונה,  קולטנים מיאלואידים,  ננו-נוגדנים,  נגיף הקורונה,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו