תזונה 29.08.2021

האם לתזונה יש השפעה על התפתחות סרטן שד?

במחקר שהתפרסם בכתב העת Cancer Research נמצא כי תזונה רווית שומן משפיעה על הרכב המיקרוביוטה במעי ובבלוטות החלב ומסייעת בהתפתחות סרטן שד

תזונה. אילוסטרציה

לרוב השמנת יתר ותזונה לא מאוזנת הולכים יד ביד ומשנים את מסלול האיתות המטבולי. בעקבות כך, הם גם משפיעים על הסיכון להתפתחות סרטן שד ועל תוצאי המחלה. במחקר קודם הודגם כי תזונה משפיעה על אוכלוסיית המיקרוביוטה של חלב האם. השאלה העיקרית של מחקר זה היא האם הרכב המיקרוביוטה של המעי ובלוטות החלב הוא המתווך של השפעות התזונה על סרטן שד.

על מנת לבחון זאת החוקרים ביצעו השתלת צואה בין עכברים מקבוצת מקרי הביקורת ובין עכברים מקבוצת המחקר שקיבלו תזונה רוויה בשומנים (High Fat Diet-HFD) ותיעדו את תוצאי סרטן השד במודלים של התפתחות סרטן. HFD השרתה תגובה מעודדת התפתחות סרטן, אשר ניתנת לחיקוי בבעלי חיים מקבוצת מקרי הביקורת אם משתילים בהם מיקרוביוטה מעכברים עם HFD. השתלת צואה שינתה את אוכלוסיית המיקרוביוטה של המעי וגם של סביבת הגידול בשד, ממצא המרמז על קשר שקיים בין אוכלוסיות המיקרוביוטה הללו.

HFD העלתה את רמות הליפופוליסכרידים (Lipopolysaccharide-LPS) החיידקיים, ואילו השתלת צואה מעכברים שקיבלו הזנה רגילה הורידה את הזמינות הביולוגית של אותו LPS בעכברים שקיבלו HFD. מודלים in vitro של תאי אפיתל שד הדגימו כי המצאות LPS פוגמת ב-tight junctions (TJ) ובכך מעלה את חדירות האפיתל. בעכברים שניזונו מ-HFD או שקיבלו השתלת צואה מאלו שניזונו מ-HFD הציגו ירידה בביטוי גנים המקושרים ל-TJ במעי ובבלוטות החלב. יתרה מזאת, זיהום של תאי סרטן שד עם חיידקים מהמיקרוביוטה של עכברים הניזונים מ-HFD גרם לעליה בקצב השגשוג. ממצא זה מרמז על כך שיש חיידקים הקשורים להגברת מסלולי איתות סרטניים.

במחקר קליני שהתבצע בשיטת מקרה-בקרה עם סמיות כפולה בו השתתפו מטופלות עם סרטן שד אשר קיבלו טבליות של שמן דגים לפני כריתה ראשונית של הגידול, התערבות תזונתית השפיעה על הרכב המיקרוביוטה בסביבת הגידול ובשד כולו.

מסקנת החוקרים הייתה כי ישנו קשר בין המעי לבין סביבת הגידול בשד אשר מתווכת את ההשפעה התזונתית על סרטן השד.

מקור: 

David R. Soto-Pantoja, et al. (2021) “Diet Alters Entero-Mammary Signaling to Regulate the Breast Microbiome and Tumorigenesis”. Cancer Research, July 2021. Vol. 81, Issue 14, p. 3890-3904 https://doi.org/10.1158/0008-5472.CAN-20-2983

נושאים קשורים:  תזונה,  מיקרוביוטה,  סרטן השד,  שומן,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך