השמנה בילדים 05.01.2022

השפעת הסביבה הביתית על תוצאי משקל בילדים

מטרת המחקר היתה לבחון כיצד אינדיקטורים מרובים בסביבה הביתית קשורים לתוצאים הקשורים למשקל אצל ילדים

גישות ביופסיכוסוציאליות לשמירה על הבריאות הן קריטיות לצורך התמודדות עם השמנה אצל ילדים. מטרת המחקר היתה לבחון כיצד אינדיקטורים מרובים בסביבה הביתית קשורים לתוצאים הקשורים למשקל אצל ילדים.

ההיפותזה של החוקרים היתה שמשפחות עם סביבה ביתית בה יש יותר כאוס וסטרס וכן אינטראקציות ברמה נמוכה יותר בין ההורים לילדיהם יהיו עם ילדים אשר להם מסת משקל גוף (BMI) גבוהה יותר, צריכת מזון בריאה פחות והתנהגויות אכילה פחות בריאות.

במסגרת המחקר נאספו נתונים מתוך שלב I של מחקר Family Matters. במחקר נכללו 150 משפחות מגוונות אתנית עם ילדים בגילאי 5 עד 7. החוקרים השתמשו במודלים סטטיסטיים על מנת להגיע לתוצאים של BMI אצל הילדים, צריכה של דיאטה בריאה והתנהגויות אכילה בריאות אצלם.

תוצאות המחקר הראו כי המשפחות סווגו לאחת מהקבוצות הבאות: "שיתוף פעולה ברוגע" (n=38), "דבורים עסוקות" (n=37), מעורבים בחיי הילדים (n=61) ובלתי עקביים-מרוחקים (n=14). קבוצת שיתוף פעולה ברוגע הוגדרה כקבוצת ביקורת. בקרב משפחות אשר הוגדרו בלתי עקביים-מרוחקים היו הילדים עם BMI גבוה יותר (P<0.001) וכן היתה להם יותר תגובה לאוכל (P<0.001). משפחות שהשתייכו לקבוצת ה"דבורים עסוקות" היו עם ילדים אשר הגיבו יותר לאוכל  (P=.04) וכן הגיבו יותר לתחושת שובע (P=.02). משפחות שהיו יותר מעורבות בחי הילדים היו עם ילדים אשר היו רק באופן שולי תגובתיים לאוכל (O=.06).

החוקרים סיכמו כי כאוס במשק הבית, לחץ אצל ההורים ואינטרקציות הורה-ילד היו מרכיבים חשובים בסביבה הביתית מבחינת השפעה על תוצאים הקשורים למשקל אצל הילדים. כמו כן, אנשי מערכת הבריאות צריכים לשקול אינדיקטורים אלה כאשר הם מטפלים בילדים הנאבקים בהשמנה.

מקור:

Gretchen J. R. Buchanan  et. al (2021) JABFM DOI: https://doi.org/10.3122/jabfm.2021.06.210157

נושאים קשורים:  השמנה,  ילדים,  סביבה ביתית,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו