ביופסיה נוזלית 20.01.2022

יתרון השימוש בביופסיה נוזלית לזיהוי וטיפול בחולים עם גידולי מערכת עיכול MSI-H

אנליזה רחבה מעלה אפשרות כי שימוש בביופסיה נוזלית יכולה להיות לעזר, בנוסף לאנליזה של רקמת גידול, בזיהוי חולים עם גידולים שהם MSI-H שיגיבו לטיפול אימונותרפי

אנליזה גנומית NGS של ביופסיה נוזלית היא מכשיר חשוב לזיהוי מוטציות המהוות מטרות טיפוליות וכן לזיהוי מצבים של MSI-H. האנליזה, שכללה כמעט 30,000 חולים עם גידולי מערכת עיכול אשר עברו בדיקת ביופסיה נוזלית (Guardant360), מצאה כי: MSI-H, high microsatellite instability.

שיעור החולים שנתגלו כ-MSI-H בבדיקת ביופסיה נוזלית דומה לשיעור שדווח בעבר באמצעות בדיקה של רקמת הגידול.

בקרב חולי סרטן מעי גס MSI-H שטופלו באימונותרפיה הזמן עד להפסקת טיפול היה ארוך יותר לעומת חולים שטופלו בכימותרפיה (7.5 מול 2.5 חודש בהתאמה P<0.001) וכן הזמן עד להתחלת טיפול אחר היה ארוך יותר (23.8 מול 4.5 חודשים בהתאמה P=0.006). לא נצפה הבדל בהישרדות בקרב חולי MSI-H שטופלו באימונותרפיה מול כימותרפיה (P = 0.559).

מידע לגבי סטטוס MSI הוא חשוב ורלבנטי בעת בחירת הטיפול, מכיוון שמדובר בשינוי הגנטי שמהווה את מטרה טיפולית המרכזית ביותר בחולי סרטן מעי גס. בדיקת הרקמה הגידולית ל-MSIי(PCR) או MMRי(IHC) נחשבת לבדיקת Gold Standard, אך לעיתים בדיקה זו כרוכה בבעיות טכניות ולוגיסטיות לא מבוטלות – אין כמות מספקת של רקמה בדגימה, שינוע בדיקות שבוצעו במוסד אחר או צורך בחזרה על ביופסיה, קושי בהפקת חומר ומידע מדגימות ישנות, ועוד.

הביופסיה הנוזלית לא נועדה להחליף לחלוטין את דגימת רקמת הגידול, אך ביכולתה לסייע ולתרום מידע נוסף במקרים מורכבים או בעייתיים. למרות זאת גם לבדיקה זו יש מגבלות, למשל: בדיקה עשויה להיות שלילית False negative במקרה בו לא נמצא כלל חומר גנטי ctDNA בדגימת הדם.

מקור:

https://meetings.asco.org/abstracts-presentations/204600

נושאים קשורים:  ביופסיה נוזלית,  סרטן מעי גס,  אימונותרפיה,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו