אוסטאוארתריטיס 28.04.2022

תחלואה נלווית בקרב מטופלים עם אוסטאוארתריטיס

במחקר הוערכה הימצאות של מחלות נלוות במבוגרים עם אוסטאוארתריטיס ברפואה ראשונית - הנה התוצאות

אוסטיאוארתריטיס. אילוסטרציה

אוסטאוארתריטיס היא מהמצבים הכרוניים המובילים שגורמים לכאבים ומוגבלויות. ידע על תחלואה נלווית באוסטאוארתריטיס יכול לתרום לאבחנה מוקדמת ואפילו למניעה של מחלות. מטרת המחקר הנוכחי היתה להעריך את ההימצאות של מחלות נלוות במבוגרים עם אוסטאוארתריטיס ברפואה ראשונית ולהשוות אותה לקבוצת ביקורת מזווגת ללא אוסטאוארתריטיס.

המחקר שממצאיו תוארו בכתב העת Annals of Family Medicine היה מחקר מקרה ביקורת בו השתמשו במידע ממאגר המידע Integrated Primary Care Information, מאגר מידע של תיקים רפואיים המכיל תיקים של יותר מ-2.5 מיליון מטופלים מרפואה כללית בהולנד. מאגר זה מכיל מידע רציף אודות מאפיינים של מטופלים, תסמינים, אבחנות, תוצאות בדיקות, מרשמי תרופות, הפניות למומחים ואשפוזים.

קבוצת המקרים של אוסטאוארתריטיס הוגדרה כמבוגרים שאובחנו עם אוסטאוארתריטיס בין ינואר 2006 ודצמבר 2019. אבחנה של אוסטאוארתריטיס התבססה על אחד מהקודים הבאים: אוסטאוארתריטיס של הירך, אוסטאוארתריטיס של הברך ואוסטאוארתריטיס אחר. הרישום הראשון של קוד השייך לאוסטאוארתריטיס במהלך תקופת המחקר הוגדר כתאריך האינדקס. לכל מקרה של אוסטאוארתריטיס זווגו בין 1-4 מטופלים לקבוצת ביקורת ללא אוסטאוארתריטיס בהתאם לגיל, מרפאה ומין באמצעות דגימה בשיטת צפיפות היארעות.

במסגרת המחקר הוגדרו 58 מצבי תחלואה לא חריפים אשר הוגדרו כתחלואה נלווית בעלת עניין ותוצאים שנחקרו היו ההימצאות של כל אחד מהמצבים הללו בתאריך האינדקס אשר הוצג כיחס סיכויים בין המקרים לביקורות כאשר ערך p<0.0001 הוגדר כמובהק לריבוי מבחנים.

במסגרת סקירת מאגר המידע זוהו 80,099 מטופלים עם אוסטאוארתריטיס אשר מתוכם ל-79,937 (99.8%) הותאמו בהצלחה 195,660 מטופלים כקבוצת ביקורת.

תוצאות המחקר הראו כי מטופלים עם אוסטאוארתריטיס היו בעלי הימצאות גבוהה יותר באופן מובהק ל-34 מתוך 58 המצבים שנחקרו. עוד נמצא כי בעשרה מהמצבים לא היה הבדל בין הקבוצות בבחינת הימצאות. מנגד, נרשמה הימצאות נמוכה יותר באופן מובהק ב-14 מהמצבים בקרב מטופלים עם אוסטאוארתריטיס בהשוואה לקבוצת הביקורת. הקשרים שנמצאו נעו בין החל מיחס סיכויים של 1.67 (רב״ס 95% - 1.63-1.71) לפיברומיאלגיה ועד יחס סיכויים של 0.67 (רב״ס 95% - 0.63-0.71) לטרשת נפוצה.

ממחקר זה עולה כי ההימצאות של תחלואה נלווית הייתה שונה באופן מובהק בין אנשים אוסטאוארתריטיס שאובחנה לאחרונה בהשוואה לביקורות מזווגות בתאריך האבחנה. מרבית מצבי התחלואה היו בעלי שיעור הימצאות גבוה יותר באוסטאוארתריטיס חדשה בהשוואה לקבוצת הביקורת. הסבר אפשרי ליחסי הסיכויים הנמוכים במצבים של תמותה קצרת טווח יכולים להיות מיוחסים לכך שאוסטאוארתריטיס איננה עולה בקנה אחד עם מצבים חמורים וכתוצאה מכך נרשמת לעיתים פחות תכופות.

מקור:

Kamps A. et al. Annals of Family Medicine (2022). https://doi.org/10.1370/afm.20.s1.3037

נושאים קשורים:  אוסטאוארתריטיס,  תחלואה נלווית,  הימצאות,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו