תסמינים הקשורים למערכת העיכול מהווים תלונה נפוצה בקרב חולי סרטן המעי הגס בשלב הבתר-ניתוחי, כאשר הטיפול בהם דורש התאמה תזונתית וניהול עצמי מצד המטופלים. למידה חווייתית (EL: Experiential learning) נמצאה כיעילה בקידום ניהול תזונתי בקרב מטופלים.
עוד בעניין דומה
במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת European Journal of Nursing, מטרת החוקרים היתה לבדוק את ההשפעה של EL לצריכת סיבים תזונתיים על תסמינים הקשורים למערכת העיכול בחולי סרטן המעי הגס בשלב הבתר-ניתוחי.
לצורך כך, החוקרים מטאיוואן ערכו ניסוי אקראי מבוקר, במסגרתו נאספו 66 חולים מבוגרים שאובחנו עם סרטן המעי הגס והחלחולת בשלבים I-III אשר נקבע להם מועד לניתוח. במסגרת המחקר קבוצת ה-EL (n=34) עברה התערבות בצורת פעילויות מבוססות משחק, לצד הטיפול השגרתי לאחר ניתוח וייעוץ במעקב.
התסמינים הוערכו על ידי Low Anterior Resection Syndrome בבסיס המחקר ו-1, 3 ו-6 חודשים לאחר הניתוח. צריכת הסיבים התזונתיים נמדדה באמצעות Food Frequency Questionnaire, ידע, יעילות ואוריינות הוערכו על ידי Dietary Fiber Food Scale כמשתני לוואי.
בבסיס המחקר לא נמצא הבדל מובהק בין שתי הקבוצות. הציונים הממוצעים של תסמינים הקשורים למערכת העיכול היו 16.2, 13.8 ו-9.8 לאחר 1, 3 ו-6 חודשים, בהתאמה. מודל generalized estimating equations הדגים כי לאחר תיקנון אתר הניתוח, מקורות המידע, צריכת הסיבים, הידע, היעילות, האוריינות והפן הנפשי, קבוצת ה-EL דיווחה על ציון נמוך יותר באופן מובהק של תסמינים הקשורים למערכת העיכול, ב-8.3 לאחר חודש אחד וב-9.9 לאחר תקופה של 3 חודשים מעת הניתוח, בהשוואה לקבוצת ההשוואה.
שיעור נמוך יותר של תסמינים נקשר עם אתר ניתוחי גבוה יותר, צריכה גבוהה יותר של סיבים תזונתיים ועם שיעור נמוך יותר של מצוקה רגשית.
לסיכום, בהשוואה לגישה החינוכית המקובלת, למידה חווייתית לצורך עידוד צריכת סיבים תזונתיים שיפרה את שיעור התסמינים הקשורים למערכת העיכול בקרב חולי סרטן המעי הגס.
החוקרים מוסיפים כי צוותים סיעודיים אונקולוגיים עשויים להוביל לפיתוח אסטרטגיות לצורך יישומן של פעילויות למידה חווייתיות במסגרת הטיפול בחולים לאחר ניתוח של המעי הגס.
מקור: