הגבלות הקשורות למגיפת הקורונה פגעו בחייהם של ילדים רכים, אך לא ברור האם יש קשר בין המגיפה לבין שינויים בהשגת אבני דרך התפתחותיים בילדות המוקדמת. מטרת מחקר זה היתה לבחון את הקשר בין מגיפת הקורונה לבין שינויים במדדי התפתחות של ילדים בארה"ב בגילאי 0-5 שנים ולהעריך האם מטפלים דיווחו יותר על דאגה לילדיהם או על התנהגות של ילדיהם במהלך המגיפה, ללא תלות בהשגת אבני דרך התפתחותיים.
עוד בעניין דומה
במחקר עוקבה זה בחנו מידע מתקופה שקדמה למגיפת הקורונה (בין התאריכים 1 במרץ 2018 ועד 29 בפברואר 2020), תקופת הפרעה (1-31 במאי 2020) ובמהלך המגיפה (1 ליוני 2020-30 למאי 2022). במחקר נכללו 50,205 ילדים (שנבחרו אקראית מתוך אוכלוסיה של 502,052 ילדים) בגילאי 0-5 שנים, עבורם ההורים מילאו שאלון התפתחותי בביקור במרפאת ילדים ראשונית המשתתפת בתכנית תמיכה קלינית.
התוצאים העיקריים כללו ציון שאלון גילאים ושלבים (Ages and Stages Questionnaire - ASQ), מתוקנן לגיל, מחולק לפי תחומים (תקשורת, אישי-חברתי, פתרון בעיות, מוטוריקה עדינה, מוטוריקה גסה) ושיעור החששות על התנהגות של הילד או דאגה לילד כפי שנמדד ב-ASQ.
במחקר נכללו 50,205 ילדים (25,853 [51.5%] בנים, גיל ממוצע של 18.6 [10] חודשים) עבורם נמצאו 134,342 תצפיות ASQ.
תוצאות מודל מתוקנן הדגימו ירידה ממוצעת מובהקת, מתוקננת לגיל, במהלך המגיפה בהשוואה לתקופה שקדמה לה בתחומי תקשורת (-0.029, רווח בר-סמך של 95%, -0.041 ועד -0.017), פתרון בעיות (-0.018, רווח בר-סמך של 95%, -0.03 ועד -0.06) ויכולות חבריות ואישיות (-0.016, רווח בר-סמך של 95%, -0.028 ועד -0.004).
לא נמצא הבדל מבחינת יכולות מוטוריקה גסה או עדינה במהלך המגיפה בהשוואה לתקופה שקדמה לה. עבור תינוקות בגילאי 0-12 שנים, נצפו השפעות במידה דומה אך רק עבור תקשורת (-0.027, רווח בר-סמך של 95%, -0.044 ועד -0.011) ופתרון בעיות (-0.018, רווח בר-סמך של 95%, -0.035 ועד -0.001).
לאחר התחשבות בציוני ASQ מתוקננים לגיל, דאגה הורית עבור הילד התגברה מעט במהלך מגיפת הקורונה בהשוואה לתקופה שקדמה למגיפה (יחס שיעורים של 1.088, רווח בר-סמך של 95%, 1.036-1.143), אך לא הודגם שינוי בדאגת הורים להתנהגות של הילד. בעוד השינויים בציוני המבדקים ההתפתחותיים היו מזעריים (2-3%) בהערכה לאומית, מדובר בעלייה של יותר מ-1,500 הפניות למרכזים להתפתחות הילד בכל חודש.
מסקנת החוקרים היתה כי אמנם השינויים שנצפו בציוני התפתחות היו קלים בלבד ועל כן לא הוכחה פגיעה חמורה בטווח הקצר, אך לאורך זמן הדבר יביא למעמסה גדולה על המערכת להתפתחות הילד. יש להמשיך ולעקוב אחרי התפתחות הילד כיוון שלא ברור מה יהיו ההשלכות המערכתיות והאישיות ארוכות הטווח.
מקור:
Johnson SB Kuehn M Lambert JO, et al. Developmental Milestone Attainment in US Children Before and During the COVID-19 Pandemic. JAMA Pediatr. 2024;178(6):586–594. doi:10.1001/jamapediatrics.2024.0683