אמון גבוה יותר בנותני שירותי בריאות נקשר לתוצאים בריאותיים טובים יותר ולשביעות רצון. אמון נמוך יותר נקשר לאפליה על בסיס שירותי בריאות. לאחרונה פורסמו בכתב העת Journal of The American Board of Family Medicine ממצאיו של מחקר שבו חוקרים ביקשו להעריך קשרים בין חוויות של אפליה רפואית לבין אמון של מטופלים ומטפלים בילדים בנותני שירותי בריאות, ולזהות גורמים הקשורים לאמון גבוה, לרבות ניסיון קודם של בדיקה חברתית מבוססת שירותי בריאות.
עוד בעניין דומה
המחקר בוצע במתכונת של אנליזה משנית של מחקר חתך תוך שימוש במודלים של רגרסיה לוגיסטית. במדגם הוכללו מטופלים מבוגרים ומטפלים במטופלים ילדים מ-11 אתרי טיפול ראשוני/ מחלקות חירום בארה"ב.
תוצאות המחקר הדגימו שמתוך 1,012 משתתפים, אמון נמוך/ בינוני דווח על ידי 26% שהזדהו כשחורים ממוצא שאינו היספני, 23% ממוצא היספני, 18% לא היספנים מרובי/ מוצא אחר ו-13% לבנים ממוצא שאינו היספני (P = .001).
ניסיון של כל אפליה המבוססת על שירותי בריאות דווח על ידי 32% שהזדהו כשחורים ממוצא שאינו היספני, 23% ממוצא היספני, 39% לא היספנים מרובי/ מוצא אחר ו-26% לבנים שאינם היספנים (P = .012).
למשתתפים שדיווחו על אמון נמוך/ בינוני היה ציון אפליה ממוצע של 1.65/7 לעומת 0.57/7 עבור משתתפים שדיווחו על אמון גבוה (P < .001). לפי המודל המותאם, ציוני אפליה גבוהים יותר היו קשורים לאמון נמוך יותר בנותני שירותי בריאות (יחס סיכויים מתוקנן 0.74, רווח בר סמך 95% 0.64, 0.85).
אינטראקציה משמעותית הצביעה שסקר חברתי קודם המבוסס על שירותי בריאות היה קשור להשפעה מופחתת של אפליה על האמון: ככל שציון האפליה עלה, הסיכויים לאמון גבוה היו גדולים יותר בקרב משתתפים שנבדקו (יחס סיכויים מתוקנן 1.28, רווח בר סמך 95% 1.03, 1.58).
החוקרים הסיקו כי מטופלים ומטפלים שדיווחו יותר על אפליה על בסיס שירותי בריאות נטו פחות לדווח על אמון גבוה בנותני שירותי בריאות. התערבויות לחיזוק האמון זקוקות למרכיבים שאינם מתבססים על מוצא. קירבה מוגברת עם מטופלים עשויה להיות תוצר לוואי פוטנציאלי של בדיקה חברתית. יש צורך במחקר נוסף הנוגע למיון ואמון.
מקור: